Monitorul de Suceava

Trei vehicule au fost confiscate deja după înăsprirea Codului Silvic, care lasă mult mai ușor transportatorii ilegali fără camioane

Florin PAIU

Modificarea Codului Silvic cu privire la transporturile ilegale de lemn ar trebui să îi pună serios pe gânduri pe cei care au făcut averi în ultimii ani prin transporturi repetate, zilnice chiar, de lemn de pe piața neagră.

Din 9 ianuarie 2025, polițiștii întocmesc dosar penal și iau măsura complementară de confiscare a mijlocului de transport dacă se constată de către organele silvice că încărcătura conține peste 5 mc lemn fără acte legale, față de peste 10 mc lemn fără acte legale, cum era anterior modificării legislative.

Acest detaliu este foarte important, iar în acest an, la nivel de județ, în aproximativ două săptămâni practic, s-a ajuns la măsura de punere sub sechestru a trei mașini care transportau ilegal lemn.   

”Una dintre cele mai semnificative modificări vizează confiscarea vehiculelor utilizate pentru transportul a cel puțin 5 mc de lemn sau 20% din cantitate fără acte legale. Această măsură este menită să combată furtul de lemn și să asigure o gestionare responsabilă a resurselor forestiere”, a avertizat într-un comunicat de presă recent Inspectoratul de Poliție Județean Suceava.  

Așadar, nu mai este cazul nici pe departe ca un transport de lemn să fie în întregime ilegal pentru a se ajunge la confiscarea mașinii.

Cel mai elocvent este cazul autotrenului cu lemne oprit pe 16 ianuarie, la Vicovu de Sus, în urma sesizării unui activist de mediu, care a reclamat că vehiculul transportă mai mult material lemnos decât cel din aplicația oficială.

În urma măsurătorii efectuate de către inspectorii Gărzii Forestiere Suceava a rezultat că în ansamblul auto format din autoutilitară și remorcă era transportat un volum total de 41,7 mc, rezultând o diferență în plus de 6,9 mc față de cantitatea înscrisă în avizele de însoțire prezentate.
Cantitatea în plus, nu foarte mare, a dus la indisponibilizarea autoutilitarei, a remorcii, a certificatelor de înmatriculare, a cheii de contact și a întregii cantități de material lemnos transportat, respectiv 41,7 mc lemn rotund rășinoase.

Măsurile ar putea părea poate prea severe, însă practica ultimilor ani a arătat că nu este chiar așa. Mulți transportatori ilegali știau că nu riscă decât o amendă dacă transportau 8-9 mc lemn exploatat ilegal, chiar de era vorba de cherestea. Adunate, aceste furturi aduceau un prejudiciu foarte mare.

Activiștii de mediu, printre ei și rădăuțeanul Daniel Bodnar, au cerut insistent în ultimii ani, prin memorii trimise forurilor centrale, schimbarea legii și înăsprirea ei.   

Modificarea a venit, iată, din debutul lui 2025, cu cele două noi praguri, peste 5 mc lemn transportat ilegal sau peste 20% din cantitate fără documente legale.      

Activistul Daniel Bodnar a remarcat că noul Cod Silvic are deja rezultate remarcabile în multe județe din țară.



Articol salvat de pe www.monitorulsv.ro, ediţia din 28 Ianuarie 2025.
Acest articol este proprietatea Monitorul de Suceava si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.