Adelina TALPALARIU
Colegiul Național „Eudoxiu Hurmuzachi” din Rădăuți a organizat „Bucovina și Mica Unire. Contribuția unei regiuni istorice la unitatea națională”, eveniment dedicat zilei Unirii Principatelor Române. Acesta a reunit un public consistent, format din elevi și cadre didactice, cărora li s-au alăturat reprezentanți ai Institutului „Bucovina” și Societății pentru Cultura și Literatura Română în Bucovina.
Manifestarea a fost organizată de membrii catedrei de istorie a liceului, reprezentată de prof. Loredana Puiu, Gabriela Pogorevici și Nicoleta Mitrofan, în colaborare instituțiile menționate.
„În debutul manifestării, elevele Schipor Bianca, Coca Alice și Josan Iustina, din clasa a X-a G, au condus audiența printr-o succesiune de momente evocatoare, călătorie de-a lungul căreia s-au descris conjuncturi și repere istorice relevante, s-a schițat efigia domnitorului Alexandru Ioan Cuza și portretele unor personalități ce și-au adus contribuția la realizarea unirii, precum Mihai Kogălniceanu sau Ion Brătianu, s-au expus în format digital imagini după gravuri și litografii de epocă”, a relatat prof. dr. Florin George Popovici.
A urmat o sumară incursiune în universul poetic în cadrul căreia eleva Haidău Giulia, din clasa a IX-a F, a recitat versurile creației literare „Cuza Vodă” a lui Vasile Alecsandri, iar eleva Luța Elena, din clasa a IX-a F, a dăruit celor prezenți bine-cunoscutele strofe intitulate „Hora Unirii”, aparținându-i aceluiași poet.
· Dezbatere privind unirea principatelor
Dezbaterea oferită publicului de către elevii Clubului „Ars Dicendi” s-a concretizat într-o desfășurare antrenantă de discursuri și pledoarii argumentate pe tema Unirii Principatelor, exercițiu îmbogățit de un schimb de intervenții, replici, întrebări și răspunsuri formulate de protagoniștii ambelor părți.
Pe de-o parte, „Echipa Unioniștilor”, formată din elevii Cioată Alexandru, din clasa a XII-a F, Costîn Petru, din clasa a XI-a G și Ana-Maria Ciobîcă, din clasa a X-a E, s-a străduit să convingă cu privire la importanța înfăptuirii marelui ideal al Unirii de la 1859.
De cealaltă parte, „Echipa Anti-Unionistă”, compusă din elevii Puiu Albert, din clasa a IX-a E, Gheorghiu Bianca, din clasa a XII-a F și Ionesi Alexandra, din clasa a IX-a E, a identificat condiții și aspecte în măsură să pericliteze, la modul ipotetic, atingerea unui astfel de ideal.
„Dezbaterea a reușit să transforme evenimentul istoric pe care-l omagiem în fiecare an la 24 ianuarie în pretextul unui exercițiu de comunicare publică, de expresivitate retorică și virtuozitate argumentativă”, a completat prof. Florin George Popovici în comunicatul de presă remis.
Către finalul întâlnirii, după momentul în care membrii celor două echipe și-au strâns mâinile în semn de respect reciproc, prof. dr. Marian Olaru, directorul Institutului Național „Bucovina”, i-a felicitat pe elevii implicați în dezbatere, totodată a reliefat o serie de condiții necesare în efortul de înțelegere justă a momentului evocat.
„Chiar dacă titlul oferit de contemporani riscă să genereze celui neavizat o relativă confuzie, „Mica Unire”, sărbătorită la 24 ianuarie, echivalează în conștiința prezentului cu un eveniment istoric major, un fapt decisiv în formarea statului modern român și, implicit, în edificarea identității naționale. Manifestarea de la Colegiul Național „Eudoxiu Hurmuzachi” trebuie privită ca fiind expresia unui modest omagiu adus de cei prezenți protagoniștilor unui eveniment care a dus la o schimbare semnificativă în istoria României”, a conchis profesorul Florin George Popovici.