Monitorul de Suceava

Reacții din partea geografilor de la USV: „Geografia a suferit un proces continuu de comprimare în ultimii 35 de ani și de decădere a statutului său”

Adelina TALPALARIU

Colectivul de geografi de la Departamentul de Geografie, de la Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava, reacționează cu privire la schimbările din noile planuri - cadru de liceu, unde Geografia a fost eliminată pe anumite niveluri de studiu, situație care va avea un impact negativ în formarea tinerelor generații.

„Nu este o noutate ceea ce se întâmplă, având în vedere că Geografia a suferit un proces continuu de comprimare în ultimii 35 de ani și de decădere a statutului său. Considerăm că a venit momentul în care nu mai putem accepta ca unei discipline care a adus rezultate prestigioase României la concursuri și olimpiade internaționale, care este atât de utilă și atractivă elevilor să i se reducă atât de dramatic numărul de ore la ciclul superior al claselor liceale (clasele a XI-a și a XII-a).

Aducem în fața decidenților, a elevilor, părinților și a întregii opinii publice câteva argumente prin care demonstrăm rolul important pe care îl are Geografia în pregătirea tinerilor pentru viață, în cunoașterea prezentului, dar și a provocărilor cu care se va confrunta societatea în viitor”, transmit reprezentanții departamentului.

Potrivit acestora, aplicabilitatea practică a geografiei este de necontestat.

Geografia are numeroase aplicații practice în viața de zi cu zi, în domenii precum:

  1. planificare urbană și dezvoltare regională– ajută la organizarea eficientă a orașelor, stabilirea infrastructurii și dezvoltarea durabilă a regiunilor,
  2.  gestionarea resurselor naturale – studiul geografiei permite utilizarea responsabilă a resurselor naturale, precum apa, solul, minereurile, substanțele minerale și pădurile, pentru a evita degradarea mediului,
  3.   previziunea și managementul dezastrelor naturale – prin analiza riscurilor seismice, vulcanice și climatice, geografia contribuie la prevenirea și gestionarea dezastrelor,
  4.  agricultură și utilizarea terenurilor – geografia ajută la alegerea tipurilor de culturi adecvate, a unor practici agricole în funcție de sol și climă,
  5.  transport și logistică – geografia este esențială pentru organizarea rețelelor de transport și logistică, optimizând rutele pentru reducerea costurilor și impactului asupra mediului,
  6. turism – geografia ajută la promovarea destinațiilor și la dezvoltarea sustenabilă a acestora,
  7. protecția mediului– geografia contribuie la studierea schimbărilor climatice și la implementarea unor politici de protecție a ecosistemelor,
  8. cartografie și GIS(Sisteme informatice geografice) – aceste tehnologii sunt utilizate în navigație, analiză spațială, amenajare urbană, dotarea infrastructurală a teritoriului și monitorizarea mediului,
  9.  geopolitică și relații internaționale– analiza geografică influențează strategiile economice, politice și militare ale statelor,
  10.  educație și conștientizare– geografia ajută la înțelegerea diversității culturale, a mediului și a interdependenței globale.

 

 

 

Geografia pregătește un elev pentru realitățile vieții, iar elevii din clasele a XI-a și a XII-a nu pot fi privați de acest obiect.

Geografiadezvoltă imaginația dar și gândirea critică, pragmatică, analitică dar și capacitatea de sinteză la elevi, transmite  Departamentul de Geografie USV.

 Geografia este profund ancorată în realitatea proceselor și fenomenelor care preocupă omenirea în prezent (distrugerea stratului de ozon, încălzirea globală, proliferarea teritorială a ploilor acide, a deșeurilor, supraexploatarea resurselor – subsolice, solice, ape, păduri, degradarea mediului, explozia demografică și urbană, migrații ale populației ș.a.) explicând aceste procese și dând soluții viabile pentru controlul lor. Studierea Geografiei le dă posibilitatea elevilor români, să contribuie încă din clasele a XI-a și a XII la rezolvarea problemelor lor, ale comunității, națiunii și de ce nu a celor regionale sau chiar globale.

Geografia inoculează și cultivă sentimentul apartenenței la locul și cultura în care ne-am născut, la comunitate, cultivă spiritul ecologic, estetic și protectiv al nostru față de mediului de viață, interculturalitatea, toleranța, înțelegerea față de cei din jur.

 

 

„Mediul geografic este tot una cu mediul de viață al elevului până la 18 ani, iar acesta trebuie ajutat să-l descopere, să-l înțeleagă, trebuie educat să-l respecte, să-l protejeze, să-l înfrumusețeze, să-l valorifice, să-l amenajeze, să-l promoveze. Această disciplină clădește spiritul patriotic, respectul și dragostea față de țară și cultivă apartenența noastră la spațiul carpato-danubiano-pontic, european și euroatlantic. Geografia joacă un rol esențial în formarea culturii generale, a spiritului enciclopedic și explorator al realității oferind cunoștințe despre lumea înconjurătoare și dezvoltând o înțelegere profundă a relațiilor dintre oameni și mediul în care trăiesc.

Prin specificul său, Geografia este una dintre disciplinele care oferă poate cel mai bun cadru abordării interdisciplinare în educație, considerată fundamentală în învățământul contemporan”, transmite .

Nu în ultimul rând geografia contribuie la integrarea elevilor în realitate, ajutându-i la orientarea în spațiu și ancorarea în timp. Geografia vede mediul geografic ca un tot unitar, îi explică cauzal nașterea, evoluția, structura, funcționalitatea, dezechilibrele și riscurile care-l afectează”, notează Departamentul de Geografie USV.

Este știința care îi ajută pe elevi să stăpânească cel mai bine analiza spațială, de la microscară la macroscară, care analizează procesele și fenomenele din natură, societate și economie în interrelațiile lor intime și în contextul lor temporal.

Argumentele sunt mai numeroase și ar putea continua.

În contextul zilelor noastre, cu o societate aflată într-o dinamică accentuată pe multe planuri, Geografia își păstrează puterea analitică și sintetică de explorare multicriterială a realității și râmâne în multe situații singura știință care oferă soluții viabile la problemele, soluții departajate pe diferite scări ale timpului și spațiului.

„Geografii suceveni solicită realocarea (la toate filierele și profilele) celor două ore care erau obligatorii și care au fost eliminate inexplicabil de la clasele a XI-a și a XII-a, menținerea Geografiei ca probă scrisă la alegere la examenul de bacalaureat pentru toate filierele, profilurile și specializările și recunoașterea importanței acestei discipline în cadrul științelor naturii, dar și în cadrul ariei curiculare Om și societate”, transmit director de Departament: Lector univ. dr. Despina Saghin,

Prodecan: Conferențiar univ. dr. Ionuț Cristea, director al Centrului de Cercetare în Geografie Aplicată – GeA: Conf. univ. dr. habil. Dumitru Mihăilă.



Articol salvat de pe www.monitorulsv.ro, ediţia din 04 Februarie 2025.
Acest articol este proprietatea Monitorul de Suceava si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.