Monitorul de Suceava

O femeie care ar fi primit un credit important, lăsată de escroci fără aproape 10.000 de euro

Sandrinio NEAGU

O femeie căreia i-ar fi fost acordat un credit important a sfârșit prin a fi victima unor escroci. În vârstă de 63 de ani, femeia care este din județul Botoșani, a fost sunată de un fals funcționar bancar care a  anunțat-o că i s-a aprobat creditul solicitat. Aceasta a negat că ar fi cerut un credit, astfel i s-a spus că cel mai probabil este vorba despre o „fraudă” și că au nevoie de datele personale și bancare pentru demersurile necesare raportării presupusei „fraude” și pentru a recupera eventualele sume pierdute. În final, victima a fost convinsă să contracteze un împrumut în valoare de peste 90.000 de lei, și să remită suma către așa zisul funcționat bancar, în conturi pe care acesta i le-a comunicat. A venit la un ATM din Iulius Mall Suceava, și a trimis circa 45.000 de lei în conturile indicate. ATM-ul s-a blocat, iar femeia nu a mai putut trimite întreaga sumă de bani. A doua zi, pentru că falsul funcționar bancar insista ca toată suma sa fie trimisă către acesta, femeia și-a dat seama că ceva este în neregulă și a sesizat poliția.

 

 

În acest context, reprezentanții IPJ Suceava au transmis avertismente către oameni să verifice atent orice astfel de ofertă care la prima vedere anunță câștiguri fabuloase și într-un timp scurt.

Este vorba de așa numita operațiune trading scam, prin care autorii determină în mod fraudulos persoanele vătămate să realizeze investiţii prin intermediul unor platforme de tranzacţionare on-line, iar pentru câştigarea încrederii se folosesc imaginile şi numele unor personalităţi din România. În aceste reclame se promovează ideea de investiţie sigură  şi câştiguri imense şi rapide. Autorii se prezintă ca fiind consultanţi financiari ale unor platforme de tranzacţionare on-line. Aceştia apelează de pe diferite numere de telefon cu prefix de Marea Britanie, Franța, Elveția și folosesc de regulă un accent moldovenesc, arătându-se interesate de investiții în acţiuni (Hidroelectrica, Transgaz, Petrom, BRUA) şi după ce poartă unele discuţii generale – cu privire la locul de muncă al persoanelor apelate, veniturile de care dispun, ce doresc să facă cu banii câştigaţi din investiţii – încearcă să-i convingă să investească sume din ce în ce mai mari.

Persoanele vătămate sunt convinse să-şi instaleze pe telefoanele mobile aplicaţii de control la distanţă (ANYDESK, Air Droid, AirDroid Business Daemon), prin intermediul cărora autorii accesează dispozitivele persoanelor vătămate, iar sub pretextul că vor fi îndrumați cu pașii ce trebuie urmați, le sunt accesate aplicațiile bancare ale acestora, iar apoi transferul fondurilor sunt efectuate fără acordul victimelor.

De asemenea, persoanele pun la dispoziţie toate datele solicitate: copii după cartea de identitate, datele cardurilor bancare față verso, codurile generate de aplicaţiile instalate. Persoanele apelate sunt direcţionate apoi să-şi deschidă conturi bancare la diverse bănci pentru a-şi retrage profitul. Pentru a câştiga încrederea persoanelor aceştia oferă procente bonus pe platformă, determinându-i astfel să investească sume de bani din ce în ce mai mari.

După ce persoanele fac investiţii şi doresc retragerea sumelor de bani se solicită în plus diverse comisioane (spre exemplu 10% din profit comisionul lor pe  care nu-l pot retrage din banii investiţi motivând că aceasta este politica firmei) sau impozite.

Profitând de datele personale şi bancare puse la dispoziţie autorii retrag fără consimţământ diverse sume de bani din contul persoanelor.

În cazul în care persoanele  refuză instalarea de programe în telefon se aplică metoda de securizare a conturilor. Victimele sunt apelate de către persoane ce se recomandă ca fiind angajaţi ai instituţiilor financiare, de pe numerele de telefon clonate ce apațin instituțiilor bancare și li se aduce la cunoştinţă că cineva a încercat sa le acceseze conturile bancare iar pentru protecţie li se sugerează transferul banilor într-un aşa-zis cont securizat. Victimele transferă banii de bunăvoie în contul indicat după care le sunt dezinstalate aplicaţiile bancare de pe telefoanele mobile. 

 

 

Recomandările polițiștilor sunt următoarele:

Pentru a evita înșelăciunile din mediul online, sucevenii sunt invitați să intre pe site-ul https://sigurantaonline.ro, pentru a-și testa abilitățile și îmbunătăți cunoștințele de a nu cădea în capcana infractorilor cibernetici. 



Articol salvat de pe www.monitorulsv.ro, ediţia din 14 Septembrie 2024.
Acest articol este proprietatea Monitorul de Suceava si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.