Dana HUMOREANU
Recentele anchete, rețineri și arestări în rândul medicilor, în județul Suceava, la spitalele din Suceava și Rădăuți, și la nivel național – fostul ministru al Sănătății, doctorul chirurg Nelu Tătaru – i-au făcut pe medicii suceveni mult mai atenți la ceea ce până de curând unii dintre ei numeau eufemistic „recunoștința pacienților”.
Directorul medical al Spitalului Clinic de Urgență „Sfântul Ioan cel Nou”, conf. univ. dr. Dimitrie Siriopol, a declarat, marți, la matinalul „Prima oră” al televiziunii Intermedia, că medicii din spital nu mai acceptă de la pacienți nici măcar flori sau bomboane. Mai mult decât atât, când le comunică pacienților că se pedepsește și darea de mită, au parte de reacții „ciudate” din partea acestora.
„Cred în onestitatea oamenilor, atât a celor care lucrează în justiție, cât mai ales a medicilor, însă se creează niște situații... să zicem, ciudate. Am colegi care la momentul actual refuză flori, refuză bomboane. Spun <Îmi pare rău, legea spune că e mită și aveți grijă că și darea de mită se pedepsește>. Și atunci lumea e mai reticentă, se uită ciudat”, a spus dr. Siriopol.
În opinia sa, principala problemă la care s-a ajuns este, de fapt, „ruptura dintre medic și pacient”, care a dus și duce la o stare de neîncredere reciprocă. Medicii resimt tensiunea generată de faptul că pacienții îi suspectează permanent că așteaptă să li se ofere „atenții” și chiar insistă să dea, sunt frustrați în această relație de lipsă de încredere și, potrivit universitarului sucevean, unii dintre ei preferă să renunțe la a mai lucra în spitalul public, în favoarea sistemului privat, unde „sunt plătiți mai bine și fără niciun fel de stres”.
Dr. Siriopol a mai spus că Spitalul Clinic din Suceava are pus la punct un sistem de evaluare a gradului de satisfacție a pacienților, „sms feedback”, în care pacienții răspund la un chestionar. Pe baza evaluărilor răspunsurilor, a declarat doctorul, în spitalul din Suceava nu sunt medici care condiționează actul medical sau care cer „atenții” de la pacienți, ci dimpotrivă, „peste 95% dintre pacienți se declară mulțumiți și foarte mulțumiți”.