Radu LUPAŞCU
Numeroasele reforme ale sistemului educațional, produse în ultimii 35 de ani, au adus idei inovatoare, dar parte dintre ele au creat de-a lungul timpului și efecte negative.
Ceea ce s-a remarcat însă constant și sigur în toată această perioadă a constat în deteriorarea constantă și sigură a rolului disciplinei Istorie în cadrul disciplinelor studiate în gimnaziu și liceu.
Un proiect de reformă pus în dezbatere publică la finele lunii ianuarie și care se referă la învățământul liceal, relevă tocmai adâncirea acestui fenomen de dispariție a Istoriei din cadrul programei anilor terminali în cadrul claselor cu profil real.
Această propunere a generat, în mod firesc, o vehementă reacție publică, în pofida precizărilor făcute de ministrul Daniel David, conform căruia aceste măsuri au menirea să consolideze rolul acestei discipline.
Aflându-ne în perioada dezbaterii publice a proiectului, conducerea Facultății de Istorie, Geografie și Științe Sociale din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava a considerat utilă exprimarea unui punct de vedere privind acest demers al Ministerului Educației și Cercetării.
Exprimându-se în cadrul unui comunicat, profesorii acestei instituții de învățământ superior au subliniat rolul studiului istoriei în formarea conștiinței tinerilor.
”Cunoașterea istoriei naționale și încadrarea acesteia în cea universală este cheia de boltă a formării conștiinței civice la adolescenţi şi tineri. Nu putem fi de acord cu limitarea accesului elevilor la informaţiile absolut necesare prin plasarea Istoriei în trunchiul comun numai în cazul claselor a IX-a și a X-a. Traversăm o perioadă extrem de complicată la nivel internațional și se vorbește chiar despre un „al Doilea Război Rece”.
Pe plan intern recentele alegeri au condus la o situație inedită, care a creat condițiile ideale pentru propagarea teoriilor pescuitorilor în ape tulburi.
Tânăra generație trebuie să înțeleagă realitatea şi provocările contemporane cu ajutorul școlii și nu doar prin intermediul platformelor de socializare şi al versiunilor oferite, aleatoriu, de o simplă căutare pe internet.
Referindu-ne la locul și rolul Istoriei în programele de la ciclul liceal, considerăm că numărul de ore alocat acesteia la toate clasele, respectiv câte o oră la clasele a IX-a și a X-a și nici o oră la clasele a XI-a și a XII-a este, categoric, periculos.
De aceea, propunem alocarea în cadrul trunchiului comun a câte două ore de istorie pentru clasele a IX-a și a X-a și a câte o oră de istorie pentru clasele a XI-a și a XII-a.
Fără a îmbrăţişa abordarea etnocentristă, constatăm că intenţia de a reforma curricula vine în contradicție cu faptul că în orice stat democratic se studiază, în calitate de disciplină distinctă, istoria țării respective. De aceea, nu este firesc ca „Istoria românilor” să fie studiată doar prin intermediul unor „unități de învățare” topite în istoria universală.
Ca o posibilă alternativă propunem realizarea unui manual de „Istoria românilor și a sud-estului european”, cu unități de învățare care să cuprindă o mai bună integrare a istoriei românilor în istoria europeană și mai ales cea sud-est europeană.
Noua paradigmă ar conduce la o mai bună corelare a aspectelor de istorie a românilor cu cele de istorie europeană. Propunerea noastră constă în restructurarea curriculei, așa încât la clasele a IX-a și a X-a să se predea „Istoria universală”, iar la clasele a XI-a și a XII-a „Istoria românilor și a sud-estului european”.
În contextul în care educația și societatea contemporană se confruntă cu diferite provocări ultra-naționaliste, xenofobe și extremiste considerăm necesară abordarea complexă a intoleranței și genocidelor din Europa în cadrul unei discipline intitulate „Istoria genocidelor din Europa contemporană”, precum și a regimurilor politice totalitare în cadrul disciplinei „Istoria extremismelor în secolul al XX-lea”.
Pe aceste temeiuri, facem apel la factorii de răspundere și la profesioniștii care predau, cercetează și elaborează curricula pentru Istorie, să asigure acestei discipline locul meritat în noul Plan-Cadru de Învățământ, astfel încât, cunoscând trecutul, elevii să reuşească să înţeleagă şi să-și explice fenomenele complexe ale lumii contemporane, pentru a deveni cetățeni onești și responsabili.”, se arată în comunicatul transmis de conducerea facultății.
Într-o situație asemănătoare se află și disciplina Geografie, conform noului proiect propus de minister. Studiul Istoriei și Geografiei duc la dezvoltarea unei culturi generale și a unei bune orientări în cadrul vieții contemporane și în spațiu.