Monitorul de Suceava Atenție, suceveni!

Creștere mare a numărului de înșelăciuni în Suceava. Două sucevence, lăsate fără mii de euro din conturi de hackeri

Florin PAIU

Numărul de înșelăciuni reclamate la poliție este în creștere mare, comparativ cu cele înregistrate anul trecut, după cum a arătat recent Monitorul de Suceava într-un articol.

În primele 9 luni ale anului 2024, la nivelul județului Suceava au fost sesizate 559 de infracțiuni de înșelăciune, cu o creștere de 192 de fapte față de aceeași perioadă a anului trecut. Parte din aceste fapte intră în sfera fraudelor informatice, cu prejudicii mari și foarte mari.

Din ce în ce mai mulți suceveni reclamă că le-au dispărut banii din cont prin intermediul unor aplicațiile mobile pe care și le-au instalat după ce au accesat anumite link-uri sau au descărcat aplicații pe desktop-ul telefonului.

Așadar, telefonul, de care foarte mulți sunt din ce în ce mai dependenți, poate fi o mare capcană, practic la câteva clicuri distanță.

Din păcate, două exemple vin de foarte recent, din ultima săptămână.

În data de 7 noiembrie, polițiștii de la Fălticeni și Suceava au fost sesizați de către două femei, care au fost păgubite cu aproape 65.000 lei.

Într-un prim caz, o femeie din Rădășeni a sesizat Poliția municipiului Fălticeni că din cont i s-a sustras suma de 42.750 de lei.

Fiind audiată, femeia a declarat faptul că pe 6 noiembrie a fost contactată telefonic de către un bărbat care s-a recomandat a fi reprezentant al unei unități bancare și de tranzacționare acțiuni și valori și i-a propus să-și reînnoiască baza de date.

Dusă în eroare de faptul că în urmă cu mulți ani a avut acțiuni la o societate, femeia a crezut că individul se referă la acele acțiuni și astfel a fost de acord cu ”actualizarea datelor”.

Capcana a venit imediat, individul spunându-i că trebuie să descarce o aplicație în telefon, respectiv ”BIZ DAEMON”. Instalând aplicația și urmând pașii, femeia i-a permis practic bărbatului să îi controleze telefonul.

Fără să-și dea seama, victima a instalat și o aplicație de plată și retragere numerar, iar în acest mod i-a fost transferată din cont suma de 42.750 lei, într-un alt cont, necunoscut.

Unei înșelăciuni asemănătoare i-a căzut victimă și o femeie din municipiul Suceava, în cazul ei fiind vorba de ”doar” 21.000 de lei.   

Femeia a fost contactată de către un bărbat care i-a spus că este reprezentant al unei bursei de valori și că ea deține mai multe acțiuni și dividende. Escrocul i-a spus că are nevoie de contul bancar al persoanei vătămate, pentru a-i transmite acțiunile.

Bărbatul a îndrumat-o pe femeie să-și instaleze pe telefonul mobil diverse aplicații.

După ce a avut acces la telefonul victimei și la datele ei de securitate, escrocul i-a retras banii din cont, respectiv suma de 21.145 lei.

În acest caz, s-a încercat și accesarea unui cont de economii, fără a fi sustrași bani din acel cont, însă simpla accesare a contului a condus la blocarea contului și reținerea dobânzii, în cuantum de 500 lei.

 

IPJ Suceava subliniază măsurile care pot fi luate pentru sporirea gradului de siguranță în fața atacurilor informatice:

  1. Nu dați click pe reclame înșelătoare, care promit câștiguri rapide, bonusuri extraordinare sau oferte incredibile, dar care te duc către site-uri false. Mesaje de genul ”descărcați aplicația noastră pentru suport rapid” sau ”actualizați aplicația de banking” trebuie tratate cu maximă reticență
  2. Nu dați curs mesajelor și e-mailurilor de ”phishing” care par venite din partea băncilor, a unor instituții financiare, prin care vi se cere să descărcați urgent aplicația către care vi se dă link, pentru a rezolva probleme de securitate (băncile nu comunică niciodată în acest mod)
  3. Atenție la linkurile primite de pe rețele sociale și aplicații de mesagerie, prin care se profită de încrederea utilizatorilor, fiindu-le recomandat să descarce o anumită aplicație utilă, cum ar fi chiar una de securitate, dar care de fapt este un virus ”mascat”, ”ambalat” ca o aplicație legitimă
  4. Blocarea aplicațiilor care cer acces la cameră, telefon, microfon, agendă telefonică etc., fără a fi justificată o astfel de solicitare
  5. Blocarea notificărilor nedorite de la aplicațiile instalate
  6. Închiderea paginilor web pe care le-am accesat și nu le mai folosim
  7. Folosirea obligatorie a unei soluții antivirus sau chiar și anti-malware
  8. Activarea unui VPN, pentru navigarea pe internet
  9. Mare atenție la ce programe descarcă din Google Play, unde sunt și multe aplicații care nu au fost verificate și prezintă pericole pentru utilizatori
  10. Activarea funcției Play Protect, pentru detectarea aplicațiilor periculoase.


Articol salvat de pe www.monitorulsv.ro, ediţia din 11 Noiembrie 2024.
Acest articol este proprietatea Monitorul de Suceava si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.