Monitorul de Suceava

Cockteil... cu amor, umor și poezie. De-ale mariajului.

Cezar STRATON

Real. „Iubirea e un lucru ideal, căsnicia, un lucru real: o confuzie între ce e real şi ce e ideal nu rămâne niciodată nepedepsită.” (Goethe). Love.”Iubire ca a lor, greu de găsit, dar/Ea era târfă, iară el, tâlhar.” (Lord Lytton (1803-1873). Plăceri.  ”În fond, plăcerea actului sexual nu este superioară celei de a mânca. Dacă mâncatul ar fi interzis ca și celălalt act, s-ar fi născut o întreagă ideologie, o ”pasiune” de a mânca, cu norme cavalerești. Starea aceea de extaz de care se vorbește – faptul că ”vezi”, că visezi când te culci cu cineva – nu e cu nimic mai presus decât a mușca dintr-o smochină sau dintr-un ciorchine de strugure. Te poți lipsi. ” (Cesare Pavese, Meseria de a trăi).

Vis.”Căsătorit m-aș vrea, dar fără de soție,/Căsătorit m-aș vrea cu viața, pe vecie.” (Richard Crashaw (1612-1649), Despre căsătorie).

Inocența personificată... ”În oraşul – nu importă/Dacă-n Haifa sau în Ciuc –/Trebuia să se mărite,/Fata lui Ifrim Bursuc./‘Naltă, nostimă, zglobie,/Ochi albaştri ş’un năsuc/Cam impertinent, şi toată/S-o mănânci ca p’un coltuc./Tatăl ei, sărac cu duhul,/Caracter de cauciuc,/Cunoscând bine proverbul/“Cum vin banii, - aşa se duc”./I-a găsit un ginerică,/Junele Avram Flaimuc,/Căruia i-a promis ca zestre,/Lire, zece mii buluc./- Însă cu o condiţiune,/Ca să n-avem balamuc,/Banii-a doua zi de nuntă,/În persoană ţi-i aduc./S-a făcut o nuntă mare,/Cu şampanie şi fruștuk,/Şi pe miri i-a dus sub hipă,/Rabi Meiri Goldensmuk./Chiar a doua zi la zece,/Tata socru’, tăvăluc,/I-a adus în dinţi toţi banii,/C’a rămas Avram năuc./Fata, foarte fericită,/I-a spus: - Scumpul meu tătuc,/N-aş vrea nici o supărare,/C-o-ntrebare, să-ţi produc:/Cum ai reuşit matale /- Eu te ştiu sărac din fire /Chiar a doua zi de nuntă,/Să-i dai zece mii de lire?/- Păi să vezi, fetiţa tatei,/Cum sunt om cu socoteală,/Am făcut la uşa voastră,/Din odaia nupţială,/Zece găuri potrivite,/Ş-am chemat ca un oracol,/Zece-amici dornici să vadă,/Un asemenea spectacol./Fiecare dintre dânşii,/Au plătit o mie vamă,/Să se uite înăuntru,/Tocmai ca la panoramă./- Vai, cum te-ai pretat tăticu’/La asemenea desfrâuri?/Dar de ce – adaugă fata –/N-ai făcut mai multe găuri ?” (Ion Pribeagu).

Vai!”Vai, câte suferințe zac în acel cerculeț ce se cheamă verighetă!” (Colley Cibber (1671-1759), Talerul cu două fețe).

Seara.”O, mai cu seamă seara te iubesc, / când lucrurile par nedesluşite, / când porţile se-nchid c-un ritm firesc / şi iedera începe să palpite, // Când arborii-s mai tainici şi mai mari / şi când se-aud fântânile mai bine, / îmbucură-mă ! Fie să apari, / chiar de vei trece-n oră fără mine. // Arată-mi-te iarăşi respirând / ca apele de lună îmbiate. / Un strop de mări în ochi mi s-a răsfrânt, / căci mări şi lacrimi sunt, la fel, sărate. // Adu-ţi aminte de un biet dactil, / de un fragment fragil de poezie / pe care ţi l-am strecurat, subtil, / pe un pătrat lunatic de hârtie. // E seara dulce ca un elixir / şi arborii par turnuri lungi de pace, / iar cerul, ca hlamida de emir, / mai străluceşte, vrând să ne împace. // O, mai cu seamă seara te iubesc, / femeie, ce-ai rămas, în ani, departe. / Citesc şi mă citeşti, şi te citesc, / şi-mi stai ca semnul de mătase-n carte. (Alexandru Andriţoiu (1929-1996), De dragoste).

Sonetul CXVI.(Let me not to the marriage of true minds). ”În niciun caz, când inimi se unesc/Eu nu admit obstacol. Nu-i iubire/Iubirea schimbătoare, nici firesc/Să te retragi la prima rătăcire./O nu, iubirea e de neclintit,/Sub aprige furtuni înfruntă largul;/E-o stea pentru barcazul rătăcit,/Prețul nu-i știi, chiar de-i măsori catargul./N-o-nșeală timpul, deși ochi și buze/Ajung și ele la cheremul sorții,/Iubirea nu se schimbă-n timp și nu se/Lasă învinsă până-n clipa morții./Dacă greșesc cumva și-s dovedit,/Nicicând n-am scris, și nimeni n-a iubit.” (W. Shakespeare, traducere Adrian Vasiliu).

Fudulie.Dicţionarele definesc omonimul ca o atitudine îngâmfată, mândră, respectiv ca nume popular al testicolelor unor animale. În cazul orgoliului masculin, cuvântul maschează o identitate, conturează o sinonimie. Se pare însă că recesiunea economică (ori pandemia- ori ambele? – n.a.) trag pe curbele lor descendente (pendente?) şi făloşenia (falusenia?) bărbaţilor de azi. Pentru prima dată, clasica scuză feminină pentru a nu face dragoste („mă doare capul!”) a fost detronată de tot mai des invocatele pretexte masculine: sunt foarte obosit, nu am starea potrivită, mă gândesc doar la slujbă, mâine am o zi grea etc. Un bărbat din trei apelează curent la asemenea argumente, faţă de doar o femeie din cinci. Un „ ex-fudul” din doi amână să meargă la culcare odată cu partenera, pentru „a nu-i da idei”, în vreme ce doar o femeie din cinci adoptă aceeaşi strategie. Frigiditatea devine „epidemică”, simultan cu generalizarea fricii bărbaţilor de a nu-şi dezamăgi, sexual, partenerele. Asta- viața! ”Unde-s pistoalele, unde-s pumnalele, caii şi flintele haiducilor?”...

Judecată.Când Michelangelo lucra, din ordinul Papei Paul al III-lea, Judecata de Apoi în Capela Sixtină (Vatican), reflecta, ca de obicei, mult înainte de a picta. Neînțelegând nimic din această artă, Biagio da Cesena, maestru de ceremonii, îl plictisea adesea pe pictor în timpul lucrului, criticându-l că pictează prea încet. Michelangelo se răzbună pe el, redându-i trăsăturile pe chipul lui Minos. De îndată ce se recunoscu, Biagio alergă să se plângă Papei, iar Paul al III-lea îi spuse: - Dragul meu Biagio, dacă te-ar fi așezat în Purgatoriu poate te-aș mai fi salvat; din Infern însă nu te mai pot scoate, deoarece ,,ivi nulla est redemptio” (de acolo nimeni nu mai poate fi mântuit). Și figura lui Biagio rămase pentru o eternitate pe pictură, jos, în colțul din dreapta.

 

 



Articol salvat de pe www.monitorulsv.ro, ediţia din 31 Ianuarie 2025.
Acest articol este proprietatea Monitorul de Suceava si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.