Cosmin ROMEGA
Aproximativ 100 de elevi și 50 de părinți și profesori au căutat împreună cu specialiștii răspunsuri la problema bullyingului din școală și comunitate, în cadrul unui eveniment desfășurat joi la Botoșana.
Campania „De la grădiniță la școală – Împreună anti-bullying: specialiști, părinți, copii”, organizată de G.P.N. Obcini și Asociația „Evoluăm Împreună” Botoșana, în colaborare cu Școala Gimnazială Botoșana și Primăria Comunei Botoșana, are ca scop conștientizarea fenomenului de bullying în rândul copiilor, precum și găsirea de soluții de prevenire.
Conferința din cadrul proiectului educațional a avut loc la Căminul Cultural din Botoșana, iar în cadrul discuțiilor s-a pus accentul pe comunicarea între elevi în timpul pauzelor și interacțiunea pozitivă dintre colegi.
Partenerii în cadrul evenimentului au mai fost și CJRAE Suceava, IPJ Suceava, Școala Gimnazială „Botoșana”, iar în cadrul conferinței s-au alăturat comisar-șef Ileana Iacob, director CJRAE, prof. Adriana Nichitean și conferențiar universitar doctor Călin Bârleanu, psiholog la clinica Alliat.
Copiii au interacționat cu specialiștii prezenți, învățând metode și tehnici eficiente de combatere a bullyingului, printre care se numără tehnici de respirație și calmare emoțională, “îmbrățișarea fluturelui” și multe altele.
A fost promovat numărul de urgență 119 pentru semnalarea actelor de violență și abuz împotriva copiilor.
Sloganul conferinței a fost “Tu alegi cine vrei să fii! - spune stop bullyingului” prin care a fost transmis mesajul “Tăcerea e tot violență. Vocea ta e soluția!”.
„Fenomenul de bullying este din ce în ce mai întâlnit în școlile noastre și poate deveni o problemă pentru mulți copii, a căror bunăstare emoțională, funcționare socială și reușită academică pot scădea din acest motiv. În ultimii ani s-a acordat o atenție sporită problemei agresivității în școli și necesității unor strategii pentru a interveni și a o opri. Rădăcinile bullyingului se formează încă de la grădiniță și necesită intervenție imediată din partea educatorilor și părinților, pentru a nu deveni un fenomen care se generalizează”, a explicat Maria Todereanu, director GPN Obcini, coordonator al proiectului împreună cu prof. consilier școlar Anghelescu Otilia.
Până în prezent, majoritatea programelor s-au concentrat pe măsuri de prevenire și acțiuni punitive împotriva copiilor care inițiază comportamente de bullying, trecându-se cu vederea copiii care sunt ținta acestor comportamente, precum și ceilalți copii care sunt martorii acestui fenomen.
Abordările punitive ale agresiunii nu reușesc adesea să ducă la recunoașterea faptului că elevul numit „agresor” este, de asemenea, un copil în situație de risc, care are nevoie de servicii educaționale și suport profesionist, având anumite necesități de natură educațională, socială și emoțională ce trebuie identificate și abordate.
Programul campaniei oferă profesioniștilor resurse de intervenție și prevenire a altor episoade de bullying prin implementarea unor activități adresate copiilor inițiatori ai comportamentelor de bullying, copiilor care devin țintă a acestora, copiilor-martori și familiilor lor, deopotrivă.