Monitorul de Suceava Colțul cititorului

Campania „19 Zile pentru prevenirea abuzului și violenței împotriva copiilor și tinerilor”, la CSEI „Sf. Andrei” Gura Humorului

 

Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Sf. Andrei” s-a alăturat și anul acesta campaniei „19 zile pentru prevenirea abuzului și violenței împotriva copiilor și tinerilor” inițiate în țara noastră de FICE România (Federaţia Internaţională a Comunităţilor Educative).

Momentul de debut a avut loc la nivel de școală în data de 7 noiembrie. 200 de elevi însoțiți de cadrele didactice implicate în proiect au participat la o activitate cu tema „Împreună prindem curaj - Aleg să fiu cuminte”, activitate realizată în parteneriat cu Poliția orașului Gura Humorului, reprezentată de agent-șef adjunct Loredana Ursachi. Tinerii noștri au urmărit o prezentare interactivă, au pus întrebări, au participat la dezbateri privitor la modul în care trebuie să se comporte atunci când se confruntă cu o situație de violență din postura de victimă sau de martor. S-a urmărit formarea la elevi a deprinderii de a raporta faptele de violență și a martorilor de a adopta strategii de susținere a victimelor și de descurajare a comportamentelor violente ale autorilor. Activitatea a continuat cu ateliere interactive, unde s-au abordat subiecte legate de bullying, s-a discutat despre importanța educației și a prevenției în combaterea agresiunilor.  Alături de profesori implicați în proiect: Poclitaru Cătălina, Sîrbu Gabriela, Culidiuc Militina, Strugariu Mariana, Dascălu Neonila, s-au implicat invitații speciali doamnele Maxim Mirela și Popovici Lorena de la DGASPC, precum și agentul-șef adjunct, doamna Ursachi Loredana, din partea Poliției.

Campania a fost apoi dusă la nivelul claselor. Pe 11 noiembrie, elevii clasei a IV-a B, coordonați de prof. Novac B., profesor psihopedagog Buțincu C., profesor psihopedagog Chichifoi M., au participat la activitatea „Spune NU violenței!”

În 12 noiembrie, prof. Avdei Ecaterina și prof. Caraciuc Sonia au proiectat și realizat cu elevii clasei a VIII-a Cs activitatea ,,Spune STOP violenței!" cu scopul de creștere a nivelului de informare și conștientizare a elevilor în privința formelor și consecințelor violenței.

Data de 14 noiembrie a fost marcată de o serie de activități educative diverse incluse în campanie. „Non-violența este arma celor puternici” a fost tema activității coordonate de prof. Dușa Antonia și prof. psihopedagog Lucescu Irina. Copiii clasei a VIII-a A au realizat desene prin care au promovat prietenia, respectul, empatia și o atmosferă pozitivă în comunitate și în școală.

Elevii claselor a VI-a A și a II-a B au participat și ei la o serie de activități educative prin care și-au exprimat mesajul lor anti-bullying. Vizionarea de filme educative a dat informații necesare cu privire la cauzele, formele de manifestare și consecințele bullying-ului. Apoi rezolvarea unui chestionar anti-bullying, realizarea de desene, colaje au oferit ocazia copiilor de a transmite empatie, prietenie și solidaritate. Activitatea a fost coordonată de prof. Vacaru Claudia, Niga Cristina și Zus Mihaela.

„Sunt o persoană minunată!” a fost o activitate care a contribuit la întărirea comportamentelor pozitive, a stimei de sine și a încrederii în propria persoană. Elevii de la cl. a VII-a B, îndrumați de prof. Mîndrilă Gabriela și instr. Aionoaie Camelia, au jucat „Alfabetul stimei de sine”, joc prin care și-au dezvoltat vocabularul pentru a enumera calități umane. Apoi au completat fișe, au colorat, au organizat un panou cu centralizarea răspunsurilor.

La aceeași dată a avut loc activitatea de educație juridică – „Dezbateri juridice”, în colaborare cu Amallya Elena Istrate, avocat în Baroul București. „Tăcerea e tot violență. Vocea ta e soluția” e mesajul puternic transmis cu această ocazie. Activitatea s-a desfășurat în două etape: prima teoretică și a doua aplicativă. În prima parte s-au abordat aspecte privind răspunderea penală a minorilor, formele de participație penală, analiza unor infracțiuni prevăzute de Codul penal, dar și de legi speciale, precum infracțiunea de nedenunțare, loviri și alte violențe, furt, viol, agresiune sexuală și trafic de droguri. A doua parte a activității a urmărit să sporească atenția elevilor asupra posibilelor consecințe penale ale faptelor lor, dar și responsabilizarea elevilor în raport de modul în care se raportează la anumite situații la care pot lua parte fie ca martor, fie ca autor sau complice la săvârșirea unor infracțiuni. Prin intermediul acestor spețe, elevii au răspuns la întrebări cu privire la încadrarea juridică a unor fapte penale și au învățat cum să gestioneze o situație în care iau cunoștință sau asistă la săvârșirea unor infracțiuni. La activitate au participat 27 de elevi din clasele a VII-a și a VIII-a, însoțiți de cadre didactice. Coordonatori proiect, director prof. Petru-Marian Călinescu, director adjunct prof. Cezar Strugariu, prof. Rybanna Sabin, prof. Tofan Simona, prof. Liliana Tilica, prof. Antonia Dușa și prof. Isabella Istrate.

Elevii clasei a VIII-a E au evidențiat sub îndrumarea doamnei prof. Țebrean Teodora un element esențial în combaterea agresivității: „Antidot la violență - Iubirea aproapelui - Modelul Mântuitorului”. Prin metode interactive, aceștia au descoperit exemple practice de comportamente non-violente și modalități prin care iubirea și respectul pot fi integrate în viața de zi cu zi.”

În data de 18 noiembrie elevii clasei a VII-a D s-au implicat în desfășurarea activității cu tema „Colegul meu, prietenul meu”, coordonată de prof. Gavrilean Mihaela și instr. Iscuviz Laura. Scopul activității a fost: îmbunătățirea relațiilor dintre elevi, colegi, creșterea stimei de sine, toleranței și întrajutorării reciproce.

,,Alege bunătatea” s-a numit activitatea susținută la data de 19 noiembrie cu elevii clasei a V-a Bs și al cărei scop a fost acela de a-i îndruma pe elevi să conștientizeze propriile emoții și să le înțeleagă în contextul manifestării unor comportamente care le pot determina. Activitatea coordonată de prof. Danilov Cristina Mihaela și prof. Sîrbu Gabriela a ajutat elevii să înțeleagă că relațiile dintre copii sunt consecutive modului în care se comportă unii cu alții și că există comportamente acceptate și altele neacceptate.

Împreună, facem pași importanți pentru a conștientiza efectele violenței, a lupta împotriva ei și a construi un mediu sigur pentru toți.

 

Prof. Dulgheru Călina



Articol salvat de pe www.monitorulsv.ro, ediţia din 02 Decembrie 2024.
Acest articol este proprietatea Monitorul de Suceava si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.