Sandrinio NEAGU
Un bărbat din Moara a reclamat că a fost înșelat după ce a făcut o comandă de pe un site de vânzări. Pe 11 ianuarie, bărbatul a comandat un aparat glucometru. Pachetul a venit după mai bine de două săptămâni, pe 29 ianuarie. Numai că, surpriză. În locul produsului așteptat a sosit un aparat pulsoximetru, de mici dimensiuni, care nu corespunde cu bunul comandat și nici cu prețul acestuia. Mai exact, produsul primit era mult mai ieftin decât cel achitat. În aceste condiții, bărbatul a depus plângere, iar polițiștii suceveni au întocmit un dosar penal pentru comiterea infracțiunii de înșelăciune.
În contextul creșterii exponențiale a cumpărăturilor online, dar și a țepelor pe care sucevenii le iau în urma acestor tranzacții, polițiștii suceveni au venit cu o serie de recomandări.
Reprezentanții IPJ Suceava spun că sunt sesizați aproape zilnic cu privire la înșelăciuni în mediul online cu prilejul achiziționării unor bunuri. Majoritatea reclamațiilor vizează faptul că bunurile comandate nu mai ajung sau unele sunt de calitate îndoielnică și nu reprezintă produsul comandat. Polițiștii suceveni spun că uneori aceste situații sunt generate și de superficialitatea cumpărătorilor sau vânzătorilor care nu respectă reguli minime de prevenire și siguranță.
Polițiștii suceveni au venit, în acest context, cu o serie de recomandări.
Printre cele mai întâlnite fraude online sunt vânzările fictive, adică postarea de anunțuri false de vânzare online. În acest mod, ulterior convingerii cumpărătorilor să transfere sumele de bani solicitate, bunurile nu mai ajung la destinație, nefiind livrate.
Astfel, dacă efectuați cumpărături online, este recomandat să nu trimiteți banii în avans. Folosiți un serviciu cu plata ramburs (achitarea costurilor de către destinatar la momentul livrării bunului).
Înainte de a face achiziții online, verificați cu atenție sursa de comercializare. Cumpărați bunuri din surse sigure, folosind site-uri de comerț online pe care le cunoașteți sau pe care le-ați mai folosit și verificați recenziile comerciantului, înainte de a achiziționa produsul.
De asemenea, păstrați întotdeauna documentele referitoare la plățile pe care le-ați efectuat online.
Totodată, cumpărătorii pot primi pe e-mail mesaje care par a fi trimise de societăți sau persoane de încredere, însă, în fapt, adresele de e-mail ale expeditorilor sunt modificate, astfel încât să pară că sunt legitime.
Mare atenție la e-mailurile care conțin link/link-uri. În conținutul e-mailurilor poate fi introdus unul sau mai multe link-uri spre o pagină falsă, iar în momentul în care se introduc date precum username și parolă, acestea pot fi furate ori se poate instala malware (una dintre cele mai întâlnite ameninţări în mediul cibernetic).
Atunci când navigați pe internet de pe dispozitivul dumneavoastră, asiguraţi-vă că această conexiune este securizată prin HTTPS – pictograma unui lacăt arătând că pagina accesată este securizată.
Evitați să transmiteți prin telefon sau alte dispozitive informații referitoare la datele dumneavoastră bancare (numărul contului bancar, codul de securitate al cardului, PIN-ul cardului, parole de acces, seria sau IP-ul token-ului etc.), precum și date de identitate, cum ar fi: codul numeric personal, seria și numărul cărții de identitate.
Evitaţi operatorii economici care nu afișează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) şi care se rezumă la o simplă adresă de e-mail. Aveţi grijă dacă accesaţi o pagină web care conține greșeli gramaticale.
În momentul în care cumpărați bunuri de la persoane fizice, cereți documentele de proveniență ale acestora (factura sau bonul fiscal cu care a fost cumpărat iniţial produsul de la magazin) şi certificatul de garanție emis de producător.
Pentru situaţia în care ar exista vreo problemă mai târziu, salvați sau tipăriți comanda dumneavoastră, precum şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării.