Legea în România

Șoferul în vârstă de 23 de ani care a accidentat mortal cu o basculantă două femei nu are nici o măsură restrictivă



Tânărul de 23 de ani care conducea basculanta
Tânărul de 23 de ani care conducea basculanta

Șoferul în vârstă de doar 23 de ani care conducea o autobasculantă și care a pătruns pe contrasens, provocând un accident rutier în urma căruia a nenorocit o familie, este cercetat în stare de libertate, fără nici o măsură restrictivă, având inclusiv dreptul de a conduce în continuare. Sunt, pentru cei mai mulți dintre noi, lucruri strigătoare la cer, însă în conformitate cu ceea ce prevăd Codul Rutier și Codul Penal în vigoare. Prevederi care sunt în momentul de față literă de lege, însă care nu înseamnă că în viitor nu ar putea fi perfectate, acolo unde este cazul.
Vom explica în cele ce urmează de ce șoferul nu a putut fi reținut nici măcar 24 de ore și de ce i s-a emis dovadă de circulație.
S-au trezit în față cu o basculantă scăpată de sub control
Reamintim că joi, în jurul orei 11.00, Marius Ionuț Gora, în vârstă de 23 de ani, din Sălaj, care conducea o basculantă pe E 85, la ieșirea din Suceava spre Fălticeni, a pătruns cu vehiculul greu pe contrasens, pentru a evita un autoturism din fața sa, al cărui șofer încetinise pentru a vira dreapta, în parcarea hotelului Sonnenhof, moment în care mașina de mare tonaj a intrat în impact frontal cu un autoturism VW Passat, condus regulamentar din sensul opus de mers de Ana Dirvariu, în vârstă de 27 de ani, din Suceava. În mașină se mai aflau soțul acesteia, Andrei, în vârstă de 31 de ani, pe locul din dreapta, în timp ce pe bancheta din spate erau mama tânărului și copilul de 1 an și 8 luni al cuplului. În urma impactului extrem de violent autoturismul a fost proiectat cu o forță extremă în afara carosabilului.
Ana Dirvariu, tânăra de 27 de ani, și soacra acesteia au murit la scurt timp după ce au ajuns la spital, din cauza gravelor leziuni suferite în urma impactului. Andrei Dirvariu a scăpat fără leziuni majore, trăind drama de a-și pierde concomitent mama și soția. Copilul în vârstă de 1 an și 8 luni a suferit un traumatism maxilo-facial, fiind transferat la un spital din Iași, în stare stabilă.
Pus în dificultate, șoferul basculantei a ales cea mai proastă variantă posibilă
Revenind la tânărul de 23 de ani, acesta a încercat să invoce faptul că șoferul din fața sa a frânat brusc și nu a semnalizat în prealabil, cauză din care el a fost nevoit la rândul său să frâneze brusc, moment în care a intrat în derapaj. Cert este însă că tânărul are culpa principală în acest caz, dacă nu chiar totală, pentru că circula fără a păstra o distanță regulamentară în mers și neadaptată la condițiile de drum. Un alt aspect este legat de cum a reacționat acesta în situația limită în care a fost pus, basculanta ajungând pe contrasens, ceea ce, în orice situație, însemnă cea mai proastă variantă posibilă.
Cum se explică, din punct de vedere legal, faptul că șoferul este liber ca pasărea cerului
Surse judiciare ne-au explicat că tânărul de 23 de ani, deși pus sub acuzare pentru infracțiunea de ucidere din culpă, nu putea fi reținut sau măcar pus sub control judiciar, în condițiile în care nu a avut nici un fel de circumstanțe agravante (consum de alcool, conducere fără permis, fugă de la locul faptei etc.). Apoi, Codul Rutier prevede că șoferii nu primesc dovadă provizorie de circulație, pe perioada anchetei, doar dacă erau băuți ori au provocat un accident în condițiile nerespectării legislației la trecerea la nivel cu calea ferată.
În aceste condiții, șoferului de 23 de ani i s-a reținut permisul de conducere, însă i s-a emis dovadă de circulație, valabilă deocamdată 15 zile. Acesta are dreptul să ceară ulterior ori de câte ori dorește prelungirea dovezii de circulație, de la procurorul de caz. Permisul de conducere îi va fi anulat tânărului doar la finalul anchetei, după o condamnare definitivă, dacă va fi cazul. Abia după condamnare tânărul va primi o interdicție de a conduce vehicule pe o perioadă de câțiva ani, în funcție de cum vor aprecia judecătorii.
De la 21 de ani, tinerii pot conduce vehicule grele
O altă problemă readusă în actualitate de acest accident în care au murit oameni complet nevinovați este legată de vârsta la care un tânăr fără experiență poate conducere un vehicul greu. După ultima modificare a Codului Rutier, la 21 de ani, un tânăr care obține categoria necesară și atestatul de șofer profesionist poate conduce legal un tir, dar și un autocar de transport persoane. Nu este nevoie nici măcar ca acesta să fi avut anterior permis categoria B.
Despre cât de normale sunt aceste prevederi legale stau mărturie numeroasele accidente provocate în ultima perioadă de cei care conduc vehicule grele.
Veniseră de puțin timp acasă, din Italia, pentru a-și petrece concediul
Ieri, cele două femei moarte în cumplitul accident au fost supuse necropsiei, care a relevat leziuni foarte grave, multiple, incompatibile cu viața, mai ales în cazul tinerei care s-a aflat la volan.
Ieri după-amiază, cele două trupuri neînsuflețite au fost depuse în Biserica Sf. Cruce din cartierul Obcini al municipiului Suceava. La această biserică va avea loc și slujba de înmormântare a celor două, duminică, 2 august.
Ana și Andrei Dirvariu aveau o casă în satul Sf. Ilie, însă au locuit în ultimii ani mai mult în Italia, unde stătea de altfel și mama tânărului, a doua victimă a teribilului accident. De regulă aceștia veneau acasă, la Suceava, doar vara, în perioada vacanțelor din Italia. Așa s-a întâmplat și în acest an, cuplul care avea de crescut un copil de nici 2 ani ajungând la Suceava cu câteva zile înainte de tragedie. Un drum scurt, până la Fălticeni, avea să se transforme, într-o fracțiune de secundă, într-o dublă tragedie.


Mașina care se deplasa regulamentar a fost pur și simplu maturată de pe șosea de vehiculul greu
Mașina care se deplasa regulamentar a fost pur și simplu maturată de pe șosea de vehiculul greu
Tânărul de 23 de ani care conducea basculanta
Tânărul de 23 de ani care conducea basculanta


Recomandări