Studiile urmate la Universitatea Oxford de orice tânăr sunt, de regulă, sinonime cu o pregătire de excelență și o educație de înaltă ținută, numele instituției fiind asociat cu sute de absolvenți cu rezultate remarcabile, laureați ai premiului Nobel, șefi de state etc.
Doi elevi suceveni au experimentat, pentru o săptămână, viața de student la cea mai veche universitate din Regatul Unit, în cadrul Școlii de vară a Universității Oxford „Oxford for Romania Summer School”.
Tineri, ambițioși și tobă de carte, Mihaela Croitor, de la Colegiul „Petru Rareș” Suceava, și Ioan Alex Țifui, de la Colegiul „Ștefan cel Mare” Suceava, au fost selectați în acest proiect, alături de alți 22 de liceeni din țară. Iar selecția în tabăra de la Oxford nu a fost una fără emoții, aproape 500 de tineri din țară înscriindu-se pentru aventura de o săptămână de la Oxford, pentru a vedea și o altă față a educației.
Întorși acasă, Mihaela și Alex au povestit despre experiența din Marea Britanie, despre cursurile derulate în locuri de poveste, încărcate de istorie, unde s-au filmat și secvențe din filmele Harry Potter, despre programul intens al fiecărei zile petrecute acolo, prietenii, dezvoltare personală și noi perspective pentru viitor.
„Am înțeles că putem face orice ne propunem, atâta timp cât avem pasiunea și dorința de a învăța”
Cea de-a doua ediție a Școlii de vară a Universității din Oxford s-a desfășurat la finele lunii august, inițiativa aparținând unui grup de cercetători români, membri ai Universității Oxford.
Atât Mihaela, cât și Alex au privit cu neîncredere șansele lor de a fi selectați într-un proiect atât de amplu și îndrăzneț, astfel că amândoi și-au depus „dosarul” pe ultima sută de metri a perioadei de înscriere.
Într-o primă fază au completat aplicația online a programului și au trimis o scrisoare de intenție semnată de unul dintre profesorii de la clasă, respectiv profesoara de fizică Daniela Dungeanu în cazul Mihaelei și profesorul de informatică Ovidiu Marcu în cazul lui Alex.
A urmat un interviu online în limba engleză și în limba română, cu privire la motivația tinerilor de a se înscrie în program, importanța acestui proiect în parcursul lor educațional, implicarea lor în activități din afara școlii sau de voluntariat, pasiuni etc.
Desigur, vestea de a fi selectați din cele aproape 500 de aplicații a stârnit o bucurie imensă pentru cei doi liceeni, iar zilele ce au urmat în campusul de la Oxford le-au confirmat așteptările și le-au configurat noi obiective și planuri pentru viitor.
„Această experiență m-a făcut să-mi pun atât de multe întrebări încât mă gândesc dacă ceea ce îmi plănuisem înainte este chiar ceea ce îmi doresc și ceea ce mi se potrivește. Pe mine această săptămână extraordinară m-a făcut să mă gândesc mult mai bine la ceea ce vreau pe viitor, să fiu mai conștient asupra alegerilor mele. Eu plănuiam să studiez la o universitate bună din Marea Britanie, iar paradoxul este că mergând acolo mi-am dat seama că se pot face lucruri extraordinare și în România”, a mărturisit Alex.
De partea cealaltă, Mihaela a povestit că experiența de la Oxford, întâlnirile cu câțiva dintre cei mai buni experți ai lumii din domenii variate, de la matematică și fizică la cercetare și medicină, i-au oferit mult mai multă încredere în forțele și potențialul său.
”Am apreciat că fiecare are șansa de a spune ce gândește fără a fi judecat și nici o întrebare nu era considerată greșită. Accentul nu cădea pe memorie, ci pe idee și am înțeles că putem face orice ne propunem, atâta timp cât avem pasiunea și dorința de a învăța. Mi-a dat destul de multă încredere în mine această experiență pentru că eram destul de timidă, m-a încurajat să-mi exprim ideile, să am atitudine, motivație, să țintesc cât mai sus”, a completat Mihaela.
Cursuri de la neuroștiință și fizică, la fotografie și dans
Programul școlii de vară a fost unul foarte încărcat, nu și obositor, marea majoritate a cursurilor fiind predate într-un mod atractiv, cu accent pe interactivitate, dialog, colaborare și munca în echipă.
Fiecare profesor voluntar a provocat liceenii să gândească critic, logic, să dezbată, să argumenteze și să își depășească limitele.
”S-a pus mult accentul pe dezvoltare personală, pe orientare profesională, gândire critică, prezentare interactivă. Erau domenii despre care nu știam nimic, însă la finalul cursurilor deja aveam conturate câteva idei clare”, a menționat Alex.
”Majoritatea cursurilor erau în engleză, fiind foarte variate: de la neuroștiință, fizică, robotică, computer graphics, matematică, până la fotografia de artă, lingvistică și dezvoltare personală. Au existat, bineînțeles, și activități relaxante, cum ar fi vânătoarea de comori, cursuri de dans, concursul de talente și vizitele prin campus”, a mai punctat Mihaela.
O întâlnire interesantă a fost cea a boboceilor cu experți din diferite domenii, cu care au avut oportunitatea de a discuta.
„A fost un bancher cu experiență în mari instituții bancare, un alt expert de la Google cu diverse proiecte demarate, un medic reputat, doctoranzi implicați în cercetare, un român care lucra la un accelerator de particule în Suedia, oameni realizați care au susținut cursuri, au purtat discuții cu noi, ne-au răspuns la întrebări”, a arătat Alex.
Planuri de viitor
Cât privește planurile de viitor, experiența de la Oxford le-a insuflat celor doi participanți dorința de a se implica mai mult în educație, de a oferi la rândul lor altor colegi accesul la oportunități prin care să-și descopere potențialul.
”Tot acest proiect m-a făcut să mă gândesc mai mult la ceilalți, la cum aș putea să-i ajut pentru că și eu am fost ajutat la rândul meu”, a opinat Alex, Mihaela adăugând că ”această experiență m-a făcut să vreau să mă implic și eu mai mult. Faptul că am primit ceva mă obligă să ofer și eu ceva în schimb copiilor care nu au această șansă”.
Elevă în clasa a XII-a, Mihaela Croitor își dorește să-și continue studiile în cadrul unei universități prestigioase din Marea Britanie, poate chiar Oxford, conștientă că visul ei de a studia fizica la cel mai înalt nivel, alături de cei mai buni tineri din Europa, se poate împlini la mii de kilometri depărtare de casă.
”Îmi doresc foarte mult să studiez în Marea Britanie. Îmi place tot ceea ce se întâmplă acolo, faptul că nu se pune accentul pe memorare și acumulare, ci pe gândire logică, creativitate. Mă vor înscrie la cinci universități de acolo”, a menționat Mihaela.
La rândul său, Alex a subliniat că vrea să studieze informatica, însă în săptămâna petrecută la Universitatea din Oxford a aflat și despre alte domenii conexe (printre care cel al rețelelor neurale), pe care este interesat să le aprofundeze.