Suceava dispune de condițiile necesare pentru includerea reprezentanților Poliției și Jandarmeriei în dispeceratul Serviciului Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU) 112, a declarat, ieri, șeful Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Bucovina” Suceava, col. Costică Ghiață.
Acesta a afirmat că, împreună cu comandantul Inspectoratului Județean de Poliție, comisar-șef Adrian Buga, și cu cel al Inspectoratului Județean de Jandarmi, lt.col. Mihai Lungu, a evaluat spațiile disponibile de la ISU pentru dispeceratul integrat 112. ”Avem un spațiu care urmează să fie amenajat pentru a veni și colegii din Jandarmerie și Poliție. Estimăm că în maximum trei luni dispeceratul integrat poate fi operațional”, a precizat col. Costică Ghiață.
În cadrul dispeceratului integrat, reprezentanții Poliției și Jandarmeriei se vor alătura fizic reprezentanților de la Ambulanță, SMURD și Pompieri.
Conform statisticilor de la serviciul de urgență 112, https://www.sts.ro/ro/statistici-112, de la începutul acestui an, în județul Suceava s-a înregistrat un număr total de 122.714 apeluri. Dintre acestea, 64.569 au fost non-urgențe și 58.145 au fost urgențe.
Numărul total de cazuri a fost de 86.219. Dintre acestea, cele mai multe, 44.047 de cazuri, au fost pentru Ambulanță și pentru ISU-SMURD, de competența cărora au fost 23.026 de cazuri. Un număr de 16.452 de cazuri semnalate au fost de competența Poliției, 2.590 de cazuri au fost pentru Jandarmerie și 104 cazuri pentru alte agenții.
Peste jumătate din apelurile la 112 în județul Suceava au fost non-urgențe
Anul trecut, numărul total de apeluri la 112 în dispeceratul STS Suceava a fost de 282.593 și au predominat, de asemenea, non-urgențele: 168.110 non-urgențe, față de 114.483 de urgențe.
Numărul pan-european de urgență 112 a fost creat în 1991. În România, Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 a devenit operațional în aprilie 2005.
Este disponibil gratuit la nivelul întregii țări și poate fi apelat din toate rețelele de telefonie fixă sau mobilă. Conform instrucțiunilor de pe pagina web a acestui serviciu, sunați la 112 dacă vă aflați într-o situație de urgență sau dacă aveți motive să credeți că cineva se află într-o situație de urgență, adică „orice situație în care este amenințată viața, proprietatea și/sau mediul, fiind necesară asistența imediată a poliției, pompierilor, ambulanței și/sau jandarmilor”.
Recomandarea este să sunați la 112 și dacă nu sunteți sigur că aveți o urgență pentru că „operatorii vor evalua cu obiectivitate situația semnalată” și „dacă cele relatate sunt de competența serviciului 112, operatorii vor prelua datele specifice urgenței și vă vor pune în legătură cu dispecerii serviciilor specializate de intervenție. Dacă situația semnalată nu este de competența serviciului 112, operatorii vă vor îndruma către alte entități competente”.
În cazul evenimentelor care se desfășoară în loc public și care sunt raportate de mai multe persoane (incendiu, accident, inundație, agresiune fizică în stradă etc.), operatorul va solicita „un set restrâns de informații”, pentru a stabili cu certitudine că evenimentul este unul deja raportat.
Dacă nu aveți informații suplimentare față de cele deja cunoscute de serviciile specializate de intervenție, operatorul nu va mai transfera apelul dumneavoastră. „Acesta este procedura de lucru în cazul apelurilor similare pentru a evita încărcarea liniei de urgență și a asigura un răspuns prompt pentru următoarele apeluri de urgență”, se precizează pe pagina serviciului de urgență 112.