O analiză atentă a listelor cu mediile de admitere la liceu ale absolvenților de gimnaziu din județul Suceava scoate la iveală o situație cel puțin paradoxală, mai exact diferențe uriașe, chiar și de 5 puncte, între nota de la evaluarea națională și media anilor de gimnaziu.
Astfel, zeci de elevi suceveni cu medii mari, de 8, 9 sau 10 în cei patru ani de gimnaziu, au rămas repetenți la probele de la finalul clasei a VIII-a și nu au reușit nici măcar să ia note de trecere la ambele discipline de examen. Cele mai mari discrepanțe dintre mediile anilor de gimnaziu și cele obținute la evaluarea națională se regăsesc la școlile din mediul rural, însă diferențe inadmisibil de mari sunt și în școlile de la oraș.
Acest clivaj relevă, în multe cazuri, că exigența în notarea de la clasă este mult mai redusă decât la evaluarea națională, iar Ministerul Educației pare să fi înțeles acest lucru. Din 2014, media anilor de gimnaziu contează doar în proporție de 25% în media de admitere, și nu 50% cum era înainte de anul menționat.
Mai puțin fericit este faptul că sute de elevi care termină anual clasa a VIII-a nu-și cunosc nivelul real de pregătire.
Nota 9 la clasă, nota 4 la evaluarea națională
Nota 9 la clasă, nota 4 la evaluarea națională. Este situația școlară a unui elev de la Școala Gimnazială din Prelipca, acesta având 9,04 media anilor de studiu și 4,30 la evaluarea națională.
De la Școala Gimnazială din Burla, un elev cu media anilor de gimnaziu de 9,47 a avut la evaluarea națională media 4,90.
O diferență de peste 4 puncte între cele două medii a bifat un absolvent al Școlii Gimnaziale „Ion Pintilie” Măneuți, acesta având în anii de gimnaziu media 9,31, iar la evaluarea națională 4,97. La școala din Gulia, o elevă a terminat gimnaziul cu media 9,36, iar la evaluarea națională a fost notată la cele două probe cu 4,4, respectiv 4,5.
La Calafindești, o diferență de aproape 5 puncte se înregistrează în cazul unei eleve cu 9,21 în anii de gimnaziu și 4,45 la evaluarea națională.
La Școala Nr. 2 Vicovu de Sus Remezău, o elevă s-a evidențiat în timpul gimnaziului cu o medie de 9,28, iar la examenul de final de clasa a VIII-a a obținut 4,82.
Situație asemănătoare și la școala din Bănești, unde o elevă cu media celor patru ani de gimnaziu de 9,19 a luat 4,75 la evaluarea națională.
Un alt exemplu găsim la Școala Gimnazială Moara Carp, unde un elev de nota 9,25 a luat la examenul de la final de a VIII-a 4,87.
Un elev al școlii gimnaziale din Șcheia a fost notat la examenul de evaluare națională cu 3,95, deși media anilor din gimnaziu este de 8,78. Încheiem lista exemplelor cu situația unui elev al Liceului Teoretic Filadelfia Suceava, un absolvent de nota 8,74 care a primit 2,67 la evaluarea națională.
Pot fi date alte zeci de exemple similare privind elevii din județ.
Sute de medii de admitere mai mici de 5
Reamintim că la nivelul județului Suceava 741 dintre elevii care în această vară au încheiat socotelile cu ciclul gimnaziul nu au reușit să obțină o medie de admitere peste 5.
Dintre aceștia, 23 au medii de admitere mai mici de 3, 2,31 fiind cea mai mică medie din județ, aceasta aparținând unui absolvent al Școlii Gimnaziale Nr. 3 Suceava.
De cealaltă parte, 13 elevi suceveni vor fi admiși la liceu cu media 10, aceștia obținând calificativul maxim atât la evaluarea de la final de clasa a VIII-a, cât și la finalul celor patru ani de ciclu gimnazial.
Admiterea are loc pe 14 iulie
În perioada 3-7 iulie, absolvenții de gimnaziu, însoțiți de părinți și diriginți, vor completa fișele de înscriere la liceu. În funcție de liceul pentru care s-au hotărât să opteze, elevii vor completa codurile respectivelor instituții pe fișele de înscriere.
Prima etapă a repartizării computerizate a candidaților va avea loc pe 14 iulie, iar afișarea rezultatelor va avea loc pe 15 iulie, la școlile în care aceștia au învățat, precum și la liceele la care au fost repartizați.
Repartizarea se face ordonând candidații descrescător, după mediile de admitere.
Discrepanțe
Elevi de 9 și 10 în anii de gimnaziu au rămas repetenți la evaluarea de final de clasa a VIII-a
