Scumpirile produse în ultima perioadă la alimentele de bază se văd deja la rafturile magazinelor. Chiar dacă creșterile de prețuri nu depășesc în cele mai multe cazuri 5-10% din vechiul preț de vânzare, acestea încep să se facă simțite în buzunarele cumpărătorilor.
De la începutul lunii martie prețurile au crescut cu aproximativ 10% la pâine și specialitățile de panificație produse de societatea comercială Mopan din Suceava. Cea mai mare fabrică de pâine din județ vinde acum în magazinele sale franzela cu 2,20 de lei, în loc de 2,00 lei, pâinea intermediară – la un preț de 2,60 de lei, în loc de 2,40 de lei, iar colacul – cu un preț de 2,80 de lei, în locul vechiului preț de 2,50 de lei. Prețurile au fost majorate și la alte produse de panificație, cum ar fi sărățele sau răsucele, ale căror prețuri au ajuns la 3,00 lei sau 3,50 de lei.
În același timp prețurile au fost majorate și la produsele lactate ale fabricii Bucovina SA, din Șcheia, ale cărei iaurturi s-au scumpit în medie cu 20-30 de bani. De asemenea, s-au constatat scumpiri la producătorii de lapte și subproduse din lapte, precum Albalact sau Napolact, cu o pondere importantă pe piața de desfacere a produselor lactate.
O vizită prin magazine în aceste prime zile ale lunii martie a dus la constatarea unor scumpiri cu aproximativ 5-10 procente la cele mai multe dulciuri, băuturi alcoolice sau fructe. În această perioadă asistăm și la scumpirea produselor de post, a căror cerere a crescut în ultimele 10 zile, de la intrarea în Postul Paștelui. Cererea mai redusă în ceea ce privește carnea și produsele din carne în această perioadă a făcut ca prețul acestor produse să nu crească încă, mici fluctuații de prețuri (+5%) fiind semnalate doar la carnea de vită, cu o ofertă mai redusă din partea producătorilor, în această perioadă de primăvară. Se preconizează însă o creștere a prețurilor de achiziție a carcasei, mai ales la porc, după depășirea perioadei de post.
Toate aceste majorări ale prețurilor sunt puse pe seama creșterilor salariale din ultima perioadă și mai ales a creșterii salariului minim pe economie, cu care sunt remunerați mulți dintre angajații acestor producători. Această creștere a salariului minim a dus la creșterea cheltuielilor cu salariile, cheltuieli ce se regăsesc și în creșterea prețurilor la aceste produse.