Mulțime de credincioși la slujba Bobotezei, oficiată de Înaltpreasfințitul Calinic



Slujba Bobotezei, oficiată de Înaltpreasfințitul Calinic
Slujba Bobotezei, oficiată de Înaltpreasfințitul Calinic

Un număr mare de credincioși a participat miercuri, 6 ianuarie, în ziua de Bobotează, la Mănăstirea „Sf. Ioan cel Nou” Suceava,pentru a primi binecuvântarea Botezului Domnului și pentru a lua acasă Agheasma Mare.
Sfânta Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aura fost săvârșită de Înaltpreasfințitul Calinic, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, împreună cu părinții slujitori ai Catedralei Arhiepiscopale din Suceava, pe scena amenajată în curtea Mănăstirii Sfântului Ioan cel Nou. Unii credincioși au intrat mai întâi în biserică, s-au închinat la Sf. Ioan cel Nou, apoi au luat parte la Sf. Liturghie. La finalul Sfintei Liturghii, Înaltpreasfințitul Calinic a săvârșit Slujba sfințirii celei mari a apei (Agheasma Mare), care se pregătește în amintirea botezării Domnului Iisus de către Ioan în apa Iordanului.
Sub semnul pandemiei
Dacă în ceilalți ani mulți dintre credincioși aduceau de acasă recipiente în care să primească Agheasma Mare, în special căni de sticlă, împodobite cu busuioc și fundițe tricolore, anul acesta credincioșii au primit apă sfințită în sticle de plastic, gata îmbuteliate. Pentru a se evita aglomerarea credincioșilor la împărțirea Aghesmei Mari, participanții la slujba Bobotezei, aflați la Catedrala Arhiepiscopală, au primit Agheasma Mare în cele 5.000 de sticle, îmbuteliate în zilele de 5 și 6 ianuarie 2021, pregătite de Arhiepiscopia Sucevei și împărțite credincioșilor cu ajutorul voluntarilor. Pe scena amenajată în curtea Mănăstirii Sfântul Ioan cel Nou au fost așezate și 12 butoaie cu Agheasmă Mare, din care unii credincioși au putut să-și ia singuri apă sfințită, în recipientele aduse de acasă.
Termenul de „agheasmă” provine de la cuvântul grecesc „agiasmós”, care înseamnă „sfințire”. Credincioșii au respectat restricțiile impuse de pandemie, normele sanitare în vigoare, deplasându-se pe culoarul special amenajat și purtând mască de protecție.
ÎPS Calinic: „Nu poți să stai într-o incintă cu niște case monument în Patrimoniul UNESCO cu tabla ruginită”
ÎPS Calinic a ținut să le mulțumească părinților slujitori ai Catedralei Arhiepiscopale din Suceava pentru pregătirea acestei sărbători, jandarmilor care au asigurat ordinea, voluntarilor, mulțimii de credincioși care sprijină slujitorii Altarelor, și în aceste vremuri grele de pandemie, dar și celor care, pe diferite site-uri, critică ce se face la Mănăstirea Sf. Ioan cel Nou, cu precizarea, a spus Arhiepiscopul Sucevei, că lucrările începute la mănăstire vor continua.
„Vreau să mai mulțumesc cuiva. Celor care nu suportă ceea ce se face la Mănăstirea Sf. Ioan cel Nou și scriu pe toate site-urile. Dar aș vrea să vă spun că ei pot să scrie, iar noi lucrările le vom face nu pentru noi ca să fim promovați, așa cum s-a scris, ci pentru Dumnezeu. Nu poți să stai într-o incintă cu niște case monument în Patrimoniul UNESCO cu tabla ruginită. Arată că suntem niște oameni iresponsabili. Dacă nu s-a putut în perioada trecută, din lipsă de fonduri, încercăm să o facem acum, în perioada pandemiei”, a spus ÎPS Calinic. La slujba de Bobotează a fost prezent și primarul Sucevei, Ion Lungu, care a fost invitat de organizatori să urce pe scenă, loc în care a stat până la finalizarea ceremoniei de sfințirea a apei.
Slujba de sfințire a apei, în ziua de Bobotează
Slujba de sfințire a apei a început la Mănăstirea „Sf. Ioan cel Nou” Suceavaîn jurul orei 11:00, când soborul de preoți, în frunte cu Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, a cerut lui Dumnezeu „ca să trimită apei sfințite harul izbăvirii și binecuvântarea Iordanului, care să o facă izvor de nestricăciune, dar de sfințenie, curățire de păcate, vindecare de boli, demonilor pieire, îndepărtare a puterilor celor potrivnice, plină de putere îngerească”.
Sfințirea apelor a cuprins, spre final, întreita cântare a Troparului Praznicului: „În Iordan botezându-Te Tu, Doamne, închinarea Treimii s-a arătat…”, cântare în dangăt de clopote, care sintetizează teologia acestei sărbători, însoțită de afundarea în apă – cruciș – a Sfintei Cruci și a busuiocului.
De asemenea, slujba Aghesmei celei Mari s-a încheiat cu o rugăciune, „invocare adresată lui Dumnezeu în care I se cere ca toți cei care se vor stropi sau vor bea din această Agheasmă – credincioși și credincioase, de diferite dregătorii sau ranguri sociale și/sau ecleziale – să primească sfințire, sănătate, curățire și binecuvântare”.
Agheasma Mare, însemnătate
Se spune că Agheasma Mare are o putere deosebită, fiind sfințită printr-o dublă epicleză (gr. epiklesis), care înseamnă invocarea, chemarea Duhului Sfânt „peste noi și peste aceste daruri” (de pâine și vin), ca să devină „adevărat Trupul și Sângele Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos”.
Sfințirea are loc în ziua în care Iisus Hristos a sfințit apele, prin botezul Său în apa Iordanului. De aceea, și slujba Aghesmei Mari este mai solemnă ca la Agheasma Mică, iar cântările și rugăciunile din cursul ei pomenesc și proslăvesc îndeosebi Botezul Domnului în apele Iordanului.
Timp de o săptămână, credincioșii iau dimineața, pe nemâncate, Agheasma Mare, apoi anaforă. „Agheasma Mare se folosește și la «botezul de necesitate» al copiilor, în caz de boală, la curățirea vaselor sau a fântânii, la binecuvântarea începerii semănăturilor, la stropirea holdelor, a viilor și a grădinilor bântuite de lăcuste, la sfințirea crucii, a icoanelor, a vaselor de cult, a troiței, a clopotului, a antimisului, a Sfântului și Marelui Mir și a bisericii”, a explicat Înaltpreasfințitul Calinic.
„Întregul Univers se restaurează manifest în lumina și sfințenia Treimii”
Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților a spus în cuvântul de învățătură adresat credincioșilor că sărbătoarea Botezului este una dintre cele mai vechi sărbători creștine, fiind amintită de Clement Alexandrinul încă din secolul al II-lea d.Hr. (…) În plus, pe lângă Sfintele Paști și Cincizecime/Rusalii, Botezul/Teofania/Epifania este singura sărbătoare menționată în Constituțiile Apostolice (secolul al IV-lea). „Sărbătoarea a fost preluată și de Biserica Apuseană, care a mai numit-o și «Sărbătoarea celor trei magi»”, a explicat ÎPS Calinic, adăugând că prin Botezul Domnului, „întregul Univers se restaurează manifest în lumina și sfințenia Treimii. Duhul Sfânt, în chip de porumbel, dezvăluie iubirea și supunerea Fiului față de Tatăl, Care Îl recunoaște ca Fiu: «Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit.» (Matei 3, 17); Tatăl Îl recunoaște ca fiind unicul Său Fiu. Persoanele Sfintei Treimi aduc mărturia Lor unanimă: «Închinarea Treimii S-a arătat…», cântăm în Troparul Praznicului.”
Arhiepiscopul Sucevei a accentuat în predica sa extraordinarul fapt că Hristos S-a botezat „după ce s-a botezat tot poporul”, adică, după ce omenirea s-a curățit prin apă, mărturisindu-și păcatele. „Prin Botezul Său, Hristos și-a asumat toate păcatele, urmând ca prin Jertfa Sa de pe Cruce să le desființeze. El nu S-a botezat pentru că avea nevoie de curățire, fiind fără de păcat, ci a primit botezul de la Ioan pentru a Se așeza, astfel, tainic, în locul fiecărui păcătos”, este mesajul pe care ar trebui să-l reținem și să-l purtăm în sufletele noastre, pentru a înțelege mai bine „Taina Botezului”.
„Să ne reînnoim hotărârea de a ne pune întreaga viață în slujba lui Dumnezeu”
Nașterea din nou are loc numai prin Taina Botezului, a mai spus în predica sa Arhiepiscopul Sucevei. „Numai prin Botez firea noastră se îndumnezeiește și se unește cu Hristos, cum frumos se cântă la Pavecernița Praznicului: «Cu Mine împreună de se va pogorî cineva și împreună de se va îngropa prin Botez cu Mine, se va desfăta întru slavă și înviere». Așadar, să folosim prilejul sărbătorii de azi pentru a ne examina cum ne-am îndeplinit până acum angajamentele făcute la Botez prin nași, martorii noștri, și, căindu-ne pentru infidelitățile comise, să ne reînnoim hotărârea de a ne pune întreaga viață în slujba lui Dumnezeu. Numai așa ne vom putea păstra vie conștiința nobleței de fii după har ai lui Dumnezeu–Tatăl și de frați ai lui Hristos în Duhul Sfânt.”


Mulțime de credincioși la slujba Bobotezei, oficiată de Înaltpreasfințitul Calinic
Mulțime de credincioși la slujba Bobotezei, oficiată de Înaltpreasfințitul Calinic
Mulțime de credincioși la slujba Bobotezei, oficiată de Înaltpreasfințitul Calinic
Mulțime de credincioși la slujba Bobotezei, oficiată de Înaltpreasfințitul Calinic
Sticlele cu agheasmă
Sticlele cu agheasmă
Slujba Bobotezei, oficiată de Înaltpreasfințitul Calinic
Slujba Bobotezei, oficiată de Înaltpreasfințitul Calinic


Recomandări

Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților continuă sprijinul pentru zonele Broșteni și Cotârgași greu încercate de inundații

Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților continuă sprijinul pentru zonele Broșteni și Cotârgași greu încercate de inundații
Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților continuă sprijinul pentru zonele Broșteni și Cotârgași greu încercate de inundații

Cockteil… cu amor, umor și poezie. Istorii ițcănene (2)

Credința și inima curată ni-L fac transparent pe Dumnezeu, coordonatele duhovnicești trasate la Catedrala Arhiepiscopală din Suceava

Credința și inima curată ni-L fac transparent pe Dumnezeu, coordonatele duhovnicești trasate la Catedrala Arhiepiscopală din Suceava
Credința și inima curată ni-L fac transparent pe Dumnezeu, coordonatele duhovnicești trasate la Catedrala Arhiepiscopală din Suceava