Modernizarea Unității de Primire a Urgențelor (UPU) din Spitalul de Urgență ”Sfântul Ioan cel Nou” din Suceava va aduce și corectarea deficiențelor în atitudinea personalului față de pacienți și familiile acestora. Cel puțin aceasta este intenția managerului spitalului, Vasile Rîmbu, care a anunțat, încă de anul trecut, că urmează o evaluare severă a personalului mediu, a infirmierelor și brancardierilor care lucrează în UPU.
”Imaginea spitalului depinde în primul rând de ceea ce se întâmplă în UPU. Dintre cei care se prezintă la această secție, doar 30% rămân internați, restul merg acasă cu o imagine proastă a spitalului. Asta se va schimba. Asistenta medicală este generalistă, nu vreau să mai aud că este la ortopedie sau la UPU sau în altă secție, unde a stat 30 de ani și au făcut găști pe acolo. Rutina înseamnă stagnare și regres. La UPU vrem să facem echipă de amazoane, adică personal foarte bine pregătit profesional, tânăr, suplu și dinamic”, a declarat Vasile Rîmbu. În mod evident, o asistentă sau infirmieră de 50 de ani și supraponderală nu poate răspunde solicitărilor cu aceeași viteză ca una de 20-30 de ani și conformație normală. Aceeași situație este și la brancardierii care se apropie de 60 de ani. Procesul de evaluare a personalului mediu și de îngrijire va începe în data de 11 ianuarie a.c. și constă în probe scrise și interviu. De altfel, șeful UPU, dr. Liviu Cîrlan, a declarat și el că o parte din personalul care lucrează în secția pe care o conduce se apropie de vârsta de pensionare, însă afirmă că mai este necesar să fie angajate asistente și infirmiere deoarece normarea actuală este făcută la un număr de 60.000 de prezentări pe an, or numărul celor care trec într-un an prin UPU depășește deja 100.000. Asta presupune o creștere cu 30-40% a numărului de angajați, adică cel puțin încă 20 de asistente medicale.
Rîmbu a apreciat ironic ”sufletul mare” al doctorului Cîrlan, care nu s-a arătat foarte încântat de redistribuirea asistentelor și infirmierelor de la Urgențe și de aducerea altora, din alte secții, dar a spus că ”până când vom putea să facem angajări suplimentare de personal, vom lucra la condiția fizică”. ”Cei pe care îi avem să se miște mai rapid, să aibă o comunicare și o prezență mai bună în fața bolnavilor și aparținătorilor. Monitorizarea a tot ceea ce se întâmplă în UPU va fi cu totul alta”, a promis Rîmbu.
De astăzi, încep lucrările interioare la UPU
Lucrările de modernizare, demolare și dezafectare s-au încheiat, iar de astăzi începe încălzirea spațiilor și se lucrează la interioare. Directorul tehnic al firmei General Construct, ing. Doru Gheață, a declarat că din luna februarie dorește să prezinte primele spații pentru inspecție Direcției de Sănătate Publică, pentru eventualele corecții. ”Avem toate premisele ca termenul din contract (n.r. -sfârșitul lunii martie) să fie respectat”, a declarat directorul Gheață. Muncitorii vor lucra în continuare în două schimburi, dar nu va mai fi același disconfort fonic din etapa lucrărilor de demolare și dezafectare.
Necesitatea extinderii UPU a apărut în urma creșterii numărului de prezentări, de la 56.000 pe an, cât erau în anul 2001, când a fost înființată această secție, la peste 100.000 de persoane/an, ceea ce a dus inevitabil și la creșterea timpului de așteptare până când pacientul este văzut de un medic, la peste două ore.
După finalizarea investiției care va face din UPU Suceava una dintre cele mai moderne și bine dotate secții din țară, timpul de așteptare va scădea sub două ore. Suprafața Urgențelor crește de la 780 de metri pătrați la aproape 1.900 de metri pătrați, ambulanțele vor avea flux separat, cu bandă de circulație pe un sens, în spațiu închis și încălzit pentru transferul pacienților. A crescut și spațiul alocat urgențelor pediatrice, care vor avea triaj vizibil și ușor accesibil din toate punctele UPU. Clădirea alocată cabinetelor și birourilor pentru personalul medical este deja finalizată, la fel ca și ridicarea corpului rezervat ambulanțelor și transferului pacienților. Din valoarea totală a proiectului, aproximativ 4,5 milioane de lei sunt destinați dotării cu aparatură și echipamente medicale performante – computer tomograf, electrocardiograf, echipament de intubație, defibrilator manual, eco Doppler color cu trei sonde, monitoare EKG etc.
Menționăm că, din anul 2008 încoace, Spitalul de Urgență Suceava s-a bucurat de interesul și sprijinul Consiliului Județean, instituție tutelară, și acest lucru se vede în sumele alocate de la bugetul județului: 1,9 milioane de lei în 2008, 2,5 milioane de lei în 2009, 2,1 milioane de lei în 2010, 4,8 milioane de lei în 2011, 2,3 milioane de lei în 2012, 3,7 milioane de lei în 2013, 10,7 milioane de lei în 2014 și 20,9 milioane de lei în 2015. ”Efortul se vede în infrastructura și echipamentele de care dispune spitalul”, a declarat președintele CJ Suceava, Cătălin Nechifor.