La Montessori Middle School din Varșovia, Polonia,a avut loc ultima mobilitate a participanților din cadrul proiectului “Edrkinder – Montessori for adolescents“, realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus+, acțiunea KA2, cu numărul de referință 2017-1-PL01-KA219-038429_5. Partenerii de proiect sunt școli din Polonia – coordonator, Austria, România (Școala Gimnazială „George Voevidca” Câmpulung Moldovenesc), Turcia, Grecia și Republica Cehă. Dintre acestea, școlile din Polonia, Austria și Cehia funcționează conform principiilor pedagogiei Montessori.
Prima zi a mobilității a debutat cu o vizită de observare la Erdkinder Middle School, unde învață copii cu vârsta cuprinsă între 11-15 ani, în conformitate cu filosofia Erdkinder. Elevii mai mari își verifică și aprofundează cunoștințele ajutându-i pe cei mici, iar aceștia din urmă învață direct de la colegii mai mari. A urmat prezentarea produselor finale postate pe platforma eTwinning, a modului de completare a platformei Mobility Tool și a raportului final.
A doua zi a început cu vizitarea școliiMontessori Elementary School, unde învață copii cu vârsta cuprinsă între 6-10 ani. Mediul în care cresc copiii este unul foarte atent organizat, dotat cu materiale specifice care au un scop bine definit, cu un ecou puternic în dezvoltarea emoțională, intelectuală, fizică și socială a copilului. Conform principiilor Montessori, importante sunt atât finalitățile, informațiile învățate și mai ales modul în care copiii ajung să le însușească.
A treia zi a continuat cu o vizită de observare la Casa dei Bambini, unde sunt copii cu vârsta cuprinsă între 2-5 ani.Rutina unei clase Montessori este foarte bine cunoscută de copii, fiecare lucru are locul lui, fiecare activitate are timpul său.
A patra zi a început cu o vizită de documentare la Żelazowa Wola, la casa memorială Frederic Chopin, împreună cu un grup de 25 de elevi de la școlile vizitate.
Ultima zi de mobilitate a fost dedicată discuțiilor despre educația de tip Montessori, despre materialele care conțin în structura lor ceea ce se numește “controlul erorii”, copilul dându-și seama singur dacă a lucrat sau nu corect cu materialul. Astfel copilul se poate corecta singur, fără a mai depinde de un adult.
Prin derularea acestui proiect școala noastră și-a propus să introducă în curriculum elemente din pedagogia metodei Montessori prin alegerea, selectarea acelor elemente care să-l ajute pe copil să găsească plăcere în actul de a învăța. Creșterea calitativă a procesului instructiv-educativ prin perfecționarea cadrelor didactice, introducerea unor metode și procedee didactice inovatoare, a unor noi discipline opționale, achiziționarea de materiale didactice și cărți de specialitate din fondurile proiectului reprezintă un plus de valoare europeană adăugată școlii noastre.
Prof. Lăcrămioara Băcanu, Gabriela Cîrloanță, Lucia Sbiciuc



