Lucrările de reparații la Gara Ițcani, începute deja de trei ani de zile, sunt în momentul de față abandonate. Reporterii Monitorului de Suceava au constatat la fața locului că nu mai sunt muncitori care să lucreze în interiorul gării, iar prezența lor nu a mai fost semnalată la modul serios deja de multă vreme. Gara este în șantier, fiind împrejmuită cu panouri de protecție, dar și năpădită de buruieni. Clădirea este închisă și este și normal să fie așa, având în vedere că interiorul este un adevărat șantier. La exterior, copertina peronului a fost scoasă, iar singura cale de acces spre linii este pe o scândură din lemn. Stația CFR este mutată efectiv în afara gării, unde este o casă de bilete, iar un container ține loc de sală de așteptare.
Lucrări executate până acum
Monitorul de Suceava a transmis o solicitare către CFR SA, cu privire la stadiul lucrărilor de la Gara Ițcani, ce s-a făcut și ce mai este de făcut. Zilele trecute am primit un răspuns din partea Serviciului de Comunicare mass-media al CFR SA:prima precizare importantă este că tot ce s-a făcut până acum au fost lucrări de reparații.
Lucrările efectuate sunt următoarele: consolidarea fundației și a pereților structurali (parțial), consolidarea subsolului clădirii de călători (parțial), recompartimentarea cu pereți despărțitori, tencuieli interioare, strat suport șapă (parțial), înlocuirea instalației electrice (parțial), înlocuirea rețelei de alimentare cu apă hidranți exterior (parțial), înlocuirea ferestrelor la exterior (parțial), reparații șarpantă lemn și înlocuirea învelitoarei, jgheaburilor și burlanelor (integral), reparații strat suport și vopsitorii lavabile la fațada clădirii (parțial).
Cele mai importante lucrări care s-au făcut sunt cele de schimbare a acoperișului (care au oprit infiltrațiile) și de renovare a fațadelor, cu precizarea că cea dinspre linie este făcută pe jumătate.
Cei de la CFR au evitat însă să comunice ceva despre actuala sistare a lucrărilor.
Lucrările de restaurare s-au oprit la un studiu
Cum Gara Ițcani este monument istoric, o parte din lucrări nu mai intră în categoria reparații, ci la lucrări de restaurare. Această parte, cea mai importantă, pare a fi departe de realizare.
În răspuns celor de la CFR ni s-a comunicat că „Regionala CF Iași a primit din partea Direcției Județene pentru Cultură Suceava un referat cuprinzând o serie de observații/solicitări, ce pornesc de la premiza că lucrările la clădirea Gării Ițcani sunt de restaurare și nu de reparații. Prin intermediul acestui referat, Regionalaeste avizată că are obligația de a respecta Standardele și procedurile de executare a lucrărilor de restaurare, enumerându-se o serie de cerințe, care trebuie respectate în cursul execuției anumitor lucrări de construcții și arhitectură la interior/exterior, tâmplărie, pardoseli, pereți, balconul fațadei principale (lucrări care nu erau cuprinse în proiectul inițial).
Precizăm faptul că, urmare cerințelor stipulate în referatul Direcției Județene pentru Cultură Suceava, Sucursala Regională CF Iași are în curs de elaborare un studiu, care cuprinde totalitatea lucrărilor de restaurare a clădirii monument istoric – Gara Ițcani, modul de realizare a acestora, specialiștii care le pot executa, materialele ce urmează a fi folosite etc.”.
Având în vedere că de acest studiu se vorbea și în vara anului trecut, începerea efectivă a acestor lucrări pare a fi foarte departe.
Printre altele, cu valoare de patrimoniu sunt sala mare a gării, cu tavanul pictat, dar și balconul fațadei principale, dinspre stradă.
O clădire superbă care nu a fost întreținută zeci de ani
Bugetul pentru reabilitarea și modernizarea Gării Ițcani este de 9 milioane de lei.
Gara Ițcani a rămas în principal deschisă pentru traficul de navetă. Acesta este prezent doar la câteva ore ale zilei, în rest gara fiind aproape pustie.
Gara din Ițcani a fost inaugurată în 1871, în perioada stăpânirii austro-ungare. Ultimele reparații capitale la această clădire, clasificată ca monument istoric, au fost efectuate în anii 1974-1975. De atunci s-au mai făcut, sporadic, doar cârpeli.