Abandon școlar

Gabriela Mihai: 400 de elevi din generația celor care au început în acest an liceul au dispărut din statistici



Dezbatere din proiectul pentru integrarea tuturor copiilor într-o formă de învățământ
Dezbatere din proiectul pentru integrarea tuturor copiilor într-o formă de învățământ

Inspecțiile efectuate în vara acestui an de reprezentanți ai Ministerului Educației în școlile din județ au relevat că, în decurs de patru ani, generația care a urmat gimnaziul între 2015 și 2019 a pierdut circa 400 de elevi.
Declarația a fost făcută de inspectorul școlar general Gabriela Mihai în cadrul primei dezbateri din cadrul proiectului educațional ”Să aducem copiii la școală”, proiect prin care se urmăreșteprevenirea și reducerea abandonului școlar și integrarea tuturor copiilor într-o formă de învățământ. Proiectul este al Asociației Euroactiv (reprezentată de prof. Mihai Greciuc), fiind inițiat de Inspectoratul Școlar Județean Suceava.
Referitor la datele colectate din teren la începutul acestui an școlar, Gabriela Mihai a menționat că „prin monitorizarea generației care a început clasa a V-a în anul școlar 2015-2016 și a terminat clasa a VIII-a în 2019, am constatat că unii copii au abandonat școala și nu i-am mai regăsit în documentele școlare. Practic școlile nu mai știu ce s-a întâmplat cu ei. Deși nu este încă finalizată toată interpretarea datelor monitorizării, cu aproximație din această generație lipsesc aproximativ 400 de copii. Pentru câțiva dintre ei există documente care atestă că au fost transferați în alte județe, pentru alții sunt declarații ale părinților cum că ar fi urmat să părăsească țara, fără să știm dacă au făcut-o într-adevăr. Cert e că acei copii nu mai sunt la școală. Tot foarte puțini se regăsesc și în generațiile următoare, în cazul în care aceștia ar fi rămas repetenți”.
O altă realitate constatată de reprezentanții IȘJ Suceava este aceea că unele școli și unele comunități nu declară cazurile de abandon școlar, neprecizând nimic de copiii care nu au fost înscriși niciodată într-o formă de învățământ.
„În comunitățile respective sunt copii care nu sunt înscriși deloc la școală, care nu au pășit niciodată pragul grădinițelor sau școlilor. Practic, sunt copii care nu intră într-o numărătoare, iar motivele pentru care ei nu vin la școală sunt diverse – educația familiilor din care provin, factorul financiar, neglijența”, a mai specificat Gabriela Mihai.
Studii de caz și sugestii
Întâlnirea programată ieri, la Palatul Prefecturii, a reunit toți factorii care pot contribui la livrarea și implementarea unor soluții pentru integrarea copiilor în sistemul educațional – profesori și directori de școli, asistenți sociali, mediatori școlari, reprezentanți din rândul mai multor instituții.
La prezidiul dezbaterii s-a aflat și prefectul județului, Mirela Elena Adomnicăi, aceasta precizând că identificarea unor soluții pentru prevenirea abandonului școlar este o problemă care o preocupă.
„Avem o problemă cu care speram să nu ne mai confruntăm în 2019, aceea a copiilor care nu apar în nici o statistică. Pentru rezolvarea unei probleme, primul pas îl presupune cunoașterea dimensiunii ei, iar chestiunea cu care ne confruntăm astăzi trebuie abordată integrat de toți actorii – autorități, primării, asistenți sociali care au o imagine foarte clară în teren, directori de școli, ONG-uri etc.”, a menționat Adomnicăi.
Mesaje de implicare și susținere au mai transmis insp. Loredana Ceică, vicepreședinte Euroactiv; Maria Pavelescu – directoarea Centrului Județean pentru Resurse și Asistență Educaționale, partener în proiect.
Romeo Bolohan, vicepreședinte al Asociației Euroactiv, a oferit câteva detalii despre proiect, menționând în linii mari etapele acestuia – identificarea copiilor care nu frecventează școala, constituirea unor echipe de lucru în vederea înscrierii copiilor în sistemul educațional, identificarea unor soluții concrete și constructive pentru integrarea sau reintegrarea copiilor într-o formă de învățământ.
Întâlnirea a continuat cu o serie de studii de caz prezentate de reprezentanții unor școli din județ, comentarii, dezbateri și propuneri.



Dezbatere din proiectul pentru integrarea tuturor copiilor într-o formă de învățământ
Dezbatere din proiectul pentru integrarea tuturor copiilor într-o formă de învățământ
Dezbatere din proiectul pentru integrarea tuturor copiilor într-o formă de învățământ
Dezbatere din proiectul pentru integrarea tuturor copiilor într-o formă de învățământ


Recomandări

30 de ani – generația de aur a Școlii Normale Suceava. Bucurie, emoții nesfârșite, recunoștință, prețuire

30 de ani – generația de aur a Școlii Normale Suceava. Bucurie, emoții nesfârșite, recunoștință, prețuire
30 de ani – generația de aur a Școlii Normale Suceava. Bucurie, emoții nesfârșite, recunoștință, prețuire

Selecție de elevi cu vârste între 12 și 18 ani, din toată țara, pentru proiectul Romanian Youth Jazz Orchestra

Selecție de elevi cu vârste între 12 și 18 ani, din toată țara, pentru proiectul Romanian Youth Jazz Orchestra
Selecție de elevi cu vârste între 12 și 18 ani, din toată țara, pentru proiectul Romanian Youth Jazz Orchestra