Deputatul PSD Cătălina Ştefănescu a depus la Senat o propunere legislativă privind practica elevilor şi studenţilor, care prevede ca aceştia să încheie în mod direct cu angajatorul "contracte individuale de practică" şi că programele de practică mai lungi se pot desfăşura în orice perioadă a anului.
Astfel, propunerea legislativă introduce termenul de "contract individual de practică", încheiat direct între practicant și angajator/operator economic, fără obligaţia acestuia din urmă de a mai încheia o convenţie cu unitatea de învăţământ. În acest fel, angajatorii sau operatorii economici nu vor mai trebui să încheie convenţii cu unităţile de învăţământ, iar toate obligaţiile vor fi introduse într-un contractul individual, în condiţiile în care răspunderea juridică a agentului economic va fi aceeaşi pentru că unitatea de învăţământ va putea verifica respectarea condiţiilor asumate.
Propunerea legislativă prevede, de asemenea, ca studenţii sau elevii care fac practică în baza acestui contract individual să fie remunerați în situaţia în care contractul de practică se prelungeşte peste numărul minim de ore, caz în care angajatorul este obligat să plătească minimum 80% din salariul minim pe economie.
Potrivit iniţiativei legislative, în această situaţie, agentul economic va beneficia de o compensare a impozitului aferent remuneraţiei stabilite prin acordarea unei prime financiare echivalente şi nu va plăti, practic, impozitul aferent remuneraţiei plătite practicantului.
Astfel, propunerea legislativă are un capitol distinct privind "Plata activităţii de practică", unde se prevede la art. 1) că "Pe durata minimă de practică prevăzută pentru fiecare specializare, partenerul de practică poate plăti practicantului o remunerație stabilită prin negociere directă, iar la art. 2) că "Pentru activitatea de practică desfăşurată peste limita numărului minim de ore stabilit pentru fiecare specializare, partenerul de practică este obligat să plătească practicantului o remunerație care nu poate fi mai mică decât 80% din valoarea salariului minim pe economie".
Propunerea legislativă menţine cota de 5% din alocaţia anuală a elevului sau studentului, pe care o va primi operatorul economic pentru fiecare loc de practică ocupat.
O altă modificare prevede ca programele de practică să poată avea o durată mai lungă şi să poată fi desfăşurate în orice perioadă a anului.
Astfel, se propune eliminarea restricţiei ca practica să aibă loc doar la finalul semestrului, dar, în schimb, operatorii economici vor avea obligaţia de a stabili pentru elevii şi studenţii practicanţi un program de lucru care să le permită frecventarea cursurilor şi susţinerea examenelor.
Proiectul de lege introduce şi "certificatul de practică", document prin care să fie atestate competenţele dobândite de elevi şi studenţi în programele de practică urmate şi care va conţine şi operatorii economici la care s-au instruit.
Propunerea legislativă introduce şi noţiunea de "stagiu preliminar de practică", al cărui rol este de a permite orientarea vocațională a elevilor şi studenților către domeniile în care consideră că pot performa. Acest stagiu va fi organizat în cadrul unității de învățământ şi va consta într-o informare a elevilor şi studenților cu privire la activitatea propriu-zisă pe care o presupune o anumită specializare practică, potrivit proiectului.
Propunerea legislativă defineşte, totodată, mai clar condiţiile care trebuie îndeplinite de operatorul economic în programele de practică, în sensul că practicantul poate fi încadrat doar pe o poziție relevantă pentru specializările prevăzute în programa școlară, este stabilit un coordonator de practică pentru cel mult patru practicanți, sunt reglementate sancţiuni pentru nerespectarea condițiilor de calitate asumate prin contractul individual de practică.
Potrivit unui comunicat de presă, propunerea legislativă depusă de deputatul PSD Cătălina Ştefănescu beneficiază de susţinerea a 95 de deputaţi şi senatori de la toate grupurile parlamentare, precum şi a 11 membri ai Guvernului.
"Scopul principal pe care l-am vizat e diminuarea şomajului extrem de ridicat din rândul proaspeţilor absolvenţi. În prezent, peste 57% din tinerii care au terminat o formă de învăţământ nu îşi pot găsi un loc de muncă în primele trei luni de la absolvire, pe motiv că nu au suficientă experienţă. Legea propusă oferă elevilor şi studenţilor posibilitatea de a dobândi experienţa practică încă din timpul studiilor. Nu am anulat nimic din ceea ce funcţionează bine în prezent, dar am creat mai multe posibilităţi şi am definit un cadru mai flexibil atât pentru elevi şi studenți, cât şi pentru angajatorii care au nevoie de forţă de muncă specializată în domeniul lor de activitate", a declarat deputatul PSD, potrivit sursei citate.