CE a lansat, miercuri, un plan de acţiune pentru informatizarea unităţilor de învăţământ din UE, în condiţiile în care peste 60 % dintre copiii de nouă ani învață în școli ce nu dispun încă de echipamente informatice, iar peste 50% dintre studenţi nu utilizează manuale de informatică şi soft-uri.
Potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX, Comisia Europeană lansează planul de acțiune "Deschiderea educației", pentru a rezolva problemele din sfera informaticii care afectează unităţile de învăţământ şi îngreunează rolul şcolilor și universităților de a furniza o educație de înaltă calitate, precum și competențele informatice care, până în 2020, vor fi necesare pentru 90 % dintre locurile de muncă.
Pentru a ajuta la demararea inițiativei, Comisia lansează o nouă pagină de internet, Educație deschisă Europa, care va permite studenților, practicienilor și instituțiilor de învățământ să partajeze gratuit resurse educaționale deschise.
În acelaşi context, o altă problemă de actualitate în ţările UE este aceea că majoritatea cadrelor didactice la nivelurile primar și secundar nu se consideră "competente informatic" sau capabile să predea cunoștințe informatice în mod eficient, iar 70 % dintre acestea ar dori mai multe cursuri de formare în utilizarea tehnologiei informației și a comunicațiilor (TIC) .
Potrivit CE, Letonia, Lituania și Republica Cehă oferă elevilor cel mai larg acces la internet în școli (peste 90 %), dublu față de Grecia și Croația (circa 45%).
Învățământul superior, mai arată reprezentanţii Comisiei, se confruntă, de asemenea, cu o provocare în domeniul informatic: în contextul în care numărul studenților din UE va crește în mod semnificativ în următorul deceniu, universitățile trebuie să-și adapteze metodele tradiționale de predare și să ofere o combinație de posibilități de învățare - față-în-față și online, cum ar fi MOOCs (Massive Open Online Courses - cursuri online deschise și în masă), care permit oricărei persoane să aibă acces la educație oriunde, oricând și prin intermediul oricărui dispozitiv -, însă, multe universități nu sunt pregătite pentru această schimbare.
Demersul lansat miercuri de CE se concentrează pe trei domenii principale: crearea de oportunități de inovare pentru organizații, cadre didactice și cursanți; utilizarea sporită a resurselor educaționale accesibile permanent și gratuit (Open Educational Resources - OER), asigurarea faptului că materialele didactice realizate cu fonduri publice sunt la dispoziția tuturor; o mai bună infrastructură și conectivitate TIC în școli.
"Cadrul învățământului se schimbă în mod dramatic, de la școală la universitate și dincolo de aceasta: învățământul deschis bazat pe tehnologie va fi în curând 'imperativ', nu doar 'binevenit', pentru toate vârstele. Trebuie să depunem mai multe eforturi pentru a asigura faptul că în special tinerii dețin competențele informatice de care au nevoie pentru viitorul lor. Nu este suficient să înțelegem modul în care se utilizează o aplicație sau un program; avem nevoie de tineri care pot să-și creeze propriile programe. 'Deschiderea educației' are menirea de a deschide mințile către noi metode de învățare, astfel încât oamenii să aibă șanse mai mari de a găsi un loc de muncă, de a fi mai creativi, mai inovatori și de a avea abilități antreprenoriale", a declarat comisarul european pentru educaţie, Androulla Vassiliou.
Inițiativele conexe inițiativei "Deschiderea educației" vor fi finanțate cu sprijin din programul Erasmus+, noul program al UE pentru învățământ, formare, tineret și sport, din programul Orizont 2020, noul program pentru cercetare și inovare, precum și din fondurile structurale ale UE. De exemplu, Erasmus+ va oferi finanțare pentru instituțiile de învățământ pentru a asigura faptul că modelele de afaceri sunt adaptate la schimbările tehnologice și pentru a sprijini dezvoltarea competențelor profesorilor prin intermediul cursurilor online. Toate materialele de învățământ sprijinite din Erasmus+ vor fi disponibile publicului gratuit, în temeiul unor licențe deschise, a mai precizat CE.
Potrivit unui studiu recent privind utilizarea TIC în școli, doar unul din patru elevi în vârstă de nouă ani studiază într-o "școală înalt informatizată" - dotată cu echipamente recente, conexiune în bandă largă (peste 10 mbps) și "conectivitate" mare (site internet, email pentru elevi și învățători, rețea locală, mediu de învățare virtual).
Totodată, doar jumătate dintre elevii de 16 ani învață în astfel de "școli înalt informatizate", iar 20% dintre elevii din ciclul secundar nu au utilizat niciodată sau aproape niciodată un calculator în lecțiile lor de la școală, conform sursei citate.