Fostul ministru al Transporturilor Relu Fenechiu susţine că aeroportul din Iaşi ar putea fi modernizat cu fonduri europene, investiţia preconizată depăşind 70 de milioane de euro, el adăugând că alte două aeroporturi din ţară, Craiova şi Oradea, ar putea fi modernizate din bani europeni.
Relu Fenechiu a spus, joi, la Iaşi, într-o conferinţă de presă, că, potrivit studiului firmei Jaspers, consultantul Comisiei Europene, trei aeroporturi din ţară, Iaşi, Oradea şi Craiova, ar putea beneficia de finanţare europeană, transmite corespondentul MEDIAFAX.
"Aeroportul din Iaşi este primul care va fi finanţat. În această perioadă se realizează un studiu de oportunitate pentru a se vedea care este modelul optim, existând trei sau patru variante de finanţare. Intenţionăm să obţinem din fonduri europene între 70 şi 80 de milioane de euro pentru dezvoltarea întregului aeroport Iaşi, nu doar pentru prelungirea pistei", a afirmat Relu Fenechiu.
El a spus că decizia va fi luată peste câteva săptămâni, dar că este sigur, în proporţie de 90 la sută, că aeroportul ieşean va fi modernizat din bani europeni.
Fenechiu a afirmat că, în cazul obţinerii finanţării europene, actuala lucrare de la aeroportul din Iaşi, care prevede realizarea unei noi piste din banii Consiliului Judeţean, va fi decontată.
"Am obţinut o facilitate uriaşă din partea Comisiei Europene pentru toate programele, şi nu doar pentru POS-T, aşa încât vor putea fi decontate şi cheltuielile făcute până în acel moment de la buget pentru o lucrare prinsă ulterior pe fonduri europene. Vom încerca să decontăm toată lucrarea actuală de la aeroportul Iaşi pe fonduri europene. Acei bani vor fi returnaţi Consiliului Judeţean Iaşi, iar instituţia poate face alte investiţii", a precizat Relu Fenechiu.
Fostul ministru al Transporturilor a mai spus că a convins, cu argumente economice, compania Tarom ca Iaşiul să devină un hub internaţional.
"Niciodată nu s-a mai întâmplat ca de pe aeroportul ieşean să avem atâtea destinaţii internaţionale, cu o companie de linie", a spus Fenechiu.
Contractul pentru proiectarea şi construirea noii piste a aeroportului din Iaşi, în lungime de 2.400 de metri, a fost semnat la începutul lunii iunie de către directorul aeroportului, Marius Bodea, şi managerul firmei Max Boegl, Mathias Kirr.
Investiţia se ridică la 139,1 milioane de lei, fără TVA.
Firmele Max Boegl, Vega 93 Galaţi şi UTI Grup au câştigat în asociere licitaţia pentru realizarea noii piste a aeroportului din Iaşi, în lungime de 2.400 de metri.
Fondurile pentru realizarea proiectului vor fi asigurate integral din bugetul Consiliului Judeţean, durata de execuţie a lucrărilor fiind de 24 de luni.
În prezent, pista aeroportului din Iaşi măsoară doar 1.800 de metri, iar mai multe companii aeriene au refuzat să opereze zboruri la Iaşi, invocând calitatea precară a actualei piste.
De pe aeroportul din Iaşi sunt efectuate zboruri către Bucureşti, Viena, Roma, Londra, Bologna şi Torino.