Ministerul Transporturilor modifică termenul pentru încasarea banilor din privatizarea CFR Marfă la cel mult zece zile de la acordul autorităţilor de concurenţă, pentru a evita situaţia în care procesul să fie anulat în urma unei decizii a respectivei instituţii.
"Este o propunere de modificare pe care am trecut-o în hotărârea de guvern pentru că nu ne permitem să ne jucăm, să facem privatizarea şi după aia cineva să mi-o anuleze. Aşa ceva nu cred că ar fi benefic pentru nimeni. În momentul în care am lansat procedura de privatizare, nu ne permitea legea să anticipăm că cineva ar putea să facă o concentrare economică. Concentrarea economică se stabileşte doar în urma existenţei ei de fapt, şi fiecare tip de concentrare economică este tratat altfel de către Consiliul Concurenţei şi implicit de DG Competition, aşa încât pentru a nu ne juca, că azi e privatizată, mâine nu-i privatizată, vom propune Guvernului ca privatizarea efectivă, adică încasarea banilor - pentru că din acel moment privatizarea este finalizată - să fie la maxim zece zile după ce avem acordul (final, n.r.) din partea Consiliului Concurenţei. (...) Eu l-am rugat pe preşedintele Consiliului Concurenţei să încerce să grăbească cât mai mult luarea unei decizii, mai mult de atât nu am ce face", a declarat miercuri ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
Contractul ar putea fi semnat joia viitoare, a arătat oficialul, care a precizat că a redactat documentul şi l-a trimis spre avizare săptămâna trecută.
"Dacă Consiliul Concurenţei sau alte instutuţii ale statului ne vor spune că nu se poate adjudeca licitaţia, bineînţeles că ea va trebui anulată şi bineînţeles că banii vor fi returnaţi celui care i-a dat, pentru că nu e vina lui. Eu sper din toată inima să nu se întâmple acest lucru", a adăugat ministrul.
Potrivit proiectului de HG pentru aprobarea elementelor principale ale contractului de vânzare-cumpărare, prin derogare de la Strategia de privatizare a CFR Marfă, transferul dreptului de proprietatea asupra acţiunilor de vânzare şi plata integrală a preţului de cumpărare vor avea loc în termen de cel mult zece zile lucrătoare de la data la care toate condiţiile suspensive prevăzute în contract, inclusiv aprobarea tranzacţiei de către autorităţile de concurenţă competente, sunt îndeplinite.
În strategia de privatizare, aprobată prin HG 46/2013, se prevedea că termenul de plată a acţiunilor este negociabil, dar nu poate depăşi 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului de aprobare a condiţiilor principale ale contractului de privatizare.
Grup Feroviar Român (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.
În anexa proiectului de aprobare a elementelor principale ale contractului se arată că preţul de cumpărare a pachetului de acţiuni este de 904,98 milioane lei. Plata integrală va consta în încasarea de către cumpărător a sumei de 10 milioane euro, constituită de cumpărător cu titlu de garanţie de participare, a 90,49 milioane lei reprezentând fondurile dintr-un cont escrow şi diferenţa de preţ până la concurenţa preţului de cumpărare oferit.