Transportul rutier este tratat ca "Cenuşăreasa economiei", iar situaţia existentă, care generează evenimente precum accidentul din Muntenegru, arată că Ministerul Transporturilor nu-şi ia în serios atribuţiile legate de acest sector, potrivit reprezentanţilor UNTRR.
"Situaţia în transportul rutier care generează astfel de evenimente spune un singur lucru: că Ministerul Transporturilor nu-şi ia în serios treaba legată de organizarea acestei ramuri economice extrem de importante. Transportul rutier este tratat ca o Cenuşăreasă a economiei naţionale", a declarat vineri, la conferinţa Mediafax Talks about Transport & Logistics, Constantin Isac, vice-preşedinte al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
El a arătat că în acest domeniu este nevoie de reglementări şi de respectarea acestora, precum şi de găsirea de soluţii la problemele care apar în sistem.
Printre solicitările adresate autorităţilor de către UNTRR în ultimii doi ani se numără modificarea unei hotărâri de Guvern care să permită reducerea amenzilor, eliminarea taxei de drum la nivel judeţean şi a celor de tranzit unde nu există centuri de ocolire, repararea podurilor care leagă drumuri europene sau eliminarea suprapunerilor legislative.
Alte solicitări au vizat creşterea securităţii în transportul de persoane şi marfă prin corectarea modalităţilor de obţinere a permiselor şi atestatelor şi îmbunătăţirea controlului în trafic.
Reprezentantul UNTRR a afirmat că transportatorii străini nu sunt trataţi similar cu cei români, nefiind sancţionaţi pentru abateri, în condiţiile în care firmele locale primesc amenzi mai mari decât în ţări precum Germania sau Franţa.
Isac a arătat că este nevoie de extinderea controalelor fiscale la firmele de transport pentru eliminarea concurenţei neloiale.
Dacă aceste acţiuni nu sunt făcute "ca la carte", vor apărea "catastrofe" în transportul rutier, a mai spus el.
Prezent la eveniment, Adrian Cătălin Kritikos, şeful Serviciului Monitorizare şi Control în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), a afirmat că operatorii de transport străini care greşesc pe teritoriul României trebuie să plătească la fel ca şi cei români.
"În momentul în care sancţionăm, un operator de transport străin nu pleacă până nu plăteşte amenda. Este imobilizat", a spus reprezentantul ISCTR.
El a arătat că în respectivele cazuri operatorilor străini le sunt ridicate plăcuţele cu numerele de înmatriculare şi documentele şi de multe ori au existat probleme cu reprezentanţii unor state şi intervenţii din partea consulatelor.
Pe de altă parte, reprezentantul ISCTR a menţionat că instituţia a susţinut tot timpul că amenzile sunt enorme.
"Nu este normal să dai 180 milioane lei (lei vechi - n.r.) pentru un cauciuc pe care l-ai tăiat într-o gaură din drum sau 80 milioane lei (lei vechi) amendă unui conducător auto pentru că şi-a uitat un document acasă", a adăugat el.
Un autocar cu turişti români s-a răsturnat, duminică, într-o prăpastie din Muntenegru, accidentul soldându-se cu 18 morţi şi 29 de răniţi. Accidentul s-a produs la Grlo, pe o şosea dintr-o regiune montană la 30 de kilometri nord de Podgorica, capitala Muntenegrului.
Anchetatorii muntenegreni au stabilit că autocarul se deplasa cu o viteză de 80 de kilometri pe oră, aceasta fiind de două ori mai mare decât limita admisă pentru acest sector de drum, potrivit datelor înregistrate de tahograf, citate de presa locală.