Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, afirmă că situaţia economică din România "nu este în cea mai bună formă", dar este mulţumit de activitatea Guvernului şi crede că acţiunile actualului Cabinet vor determina o creştere reală în buzunarele oamenilor, la începutul anului viitor.
"Cred cu tărie că ceea ce încearcă actualul guvern să facă va aduce România în situaţia în care la începutul anului viitor se va vedea şi în buzunarele oamenilor o creştere reală. Cel mai important lucru pe care trebuie şi avem obligaţia să-l facem astăzi este acela de a atrage cât mai repede, de a aduce fondurile europene în România. Sunt atât de mulţi bani care vin gratis şi sunt bani care rămân în marea lor majoritate în economia reală, încât putem cu siguranţă să se vadă o creştere reală în buzunarul oamenilor. (...) Al doilea lucru pe care trebuie să-l facem este acela de a începe să facem performanţă în companiile din România. Acest management performant pe care ni-l cere Comisia Europeană consider că este binevenit. Dacă îl vom implementa cu succes, vom vedea şi rezultatele", a spus ministrul la emisiunea "După 20 de ani", difuzată duminică de Pro TV.
El a precizat că Programul Operaţional Sectorial de Transport, gestionat de ministerul Transporturilor, are în prezent rata cea mai redusă de absorbţie, dar se angajează ca până la finele exerciţiului financiar, rata să fie cea mai ridicată dintre toate programele sectoriale.
"Astăzi, cu toate că sunt doar de patru luni în minister, am o rată de contractare de peste 80%", a spus oficialul.
Potrivit ministrului, Comisia Europeană a dat un acord de principiu pentru introducerea metroului în axele de finanţare europeană pentru perioada 2007-2013, iar în condiţiile în care vor exista bani europeni se va putea lucra la "foc continuu", iar Magistrala V (Drumul Taberei - Universitate) ar putea fi finalizată până în 2016.
"Avem o discuţie foarte avansată cu domnul primar Oprescu şi cu cei din Ilfov, pentru că Autoritatea Metropolitană de Transport vrem să fie sub tutela primăriei municipiului Bucureşti, a Consiliului Judeţean Ilfov şi parţial şi a Ministerului Transporturilor. Această autoritate să se ocupe de tot transportul public de călători în Bucureşti şi în localităţile învecinate. Operarea metroului va fi în subordinea acestei autorităţi metropolitane, iar dezvoltarea metroului va rămâne în continuare la Ministerul Transporturilor", a adăugat Fenechiu, răspunzând unei întrebări.
Pe de altã parte, el a afirmat că şi-ar dori ca România să nu mai aibă nevoie de un acord cu FMI.
"Eeşti asistat doar atunci când nu poţi să rezolvi nişte lucruri, când eşti incompetent. Eu vreau să nu mai fim o naţie de asistaţi, ci să fim o naţie pe picioarele noastre, dar acest lucru nu-l putem face decât în momentul în care economia funcţionează", a spus ministrul Transporturilor.
El a precizat însă că la jumătatea anului se va pune problema prelungirii acordului.
"Multe obiective nu sunt îndeplinite, începând de la arierate, continuând cu privatizarea companiilor şi multe altele. Dincolo de asta, noi avem în continuare nevoie de banii de la FMI, pentru că ei din nefericire au fost luaţi şi tocaţi", a afirmat oficialul.
Întrebat dacă este nevoie de alţi bani de la FMI, Fenechiu a spus că nu crede acest lucru, în condiţiile în care România se găseşte într-o situaţie economică care îi permite să se împrumute foarte ieftin de la multe instituţii financiare din lume.
"Eu vreau să vă spun că de când sunt ministru al Transporturilor am foarte multe oferte. (…) Am lansat un memorandum în Guvern prin care intenţionez să realizăm, eu voi propune zece parteneriate mari public-private sau concesiuni în România, şi o să-i propun premierului o soluţie prin care vom putea investi în următoarea perioadă în jur de 10 miliarde de euro în infrastructura românească, prin parteneriate public-private. Am găsit soluţia financiară pentru a face acest lucru", a spus Fenechiu, fără să ofere detalii.
Guvernul a decis în martie să transmită FMI o scrisoare în care să solicite oficial prelungirea cu trei luni a actualului acord stand-by şi începerea discuţiilor pentru încheierea unui nou aranjament, document care va fi semnat de ministrul Finanţelor şi guvernatorul Băncii Naţionale a României.
La începutul acestui an, Guvernul a solicitat FMI ca evaluarea acordului stand-by să fie discutată de Consiliul Director al instituţiei în luna mai, pentru a avea timp să îndeplinească o serie de precondiţii care privesc angajamente întârziate şi evoluţia bugetară, iar o nouă misiune ar urma să vină la Bucureşti în iulie.
România are în derulare un acord preventiv cu FMI şi UE în valoare de 5 miliarde euro, fonduri care nu vor fi accesate decât în caz de necesitate.
Actualul acord a fost parafat în primăvara anului 2011, odată cu închiderea înţelegerii începute în 2009.