Senatorii au modificat, luni, legea privind cooperarea între Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene, eliminând prevederea potrivit căreia conducătorul delegaţiei României la reuniunile Consiliului European poate fi şi prim-ministrul.
Senatul a reexaminat, în calitate de Cameră decizională, acest proiect, despre care Curtea a constatat, la sesizarea PDL, că are mai multe prevederi neconstituţionale.
Astfel, la recomandarea Comisiei pentru Afaceri Europene, senatorii au eliminat textul iniţial propus de Guvern care stabilea că şeful delegaţiei României la reuniunile Consiliului European este preşedintele României sau prim-ministrul.
În locul acestei prevederi senatorii au adoptat un amendament care stabileşte ca Guvernul să transmită celor două Camere ale Parlamentului, cu minimum 10 zile calendaristice înaintea reuniunii Consiliului European, propunerea de mandat pe care delegaţia României intenţionează să o prezinte.
O altă prevedere eliminată a fost aceea care prevedea ca stabilirea conducătorului delegaţiei României la reuniunile Consiliului European să fie facută prin acord între Guvernul României şi Preşedinţie, cu cel puţin 20 de zile lucrătoare înainte de data reuniunii.
În forma adoptată de senatori, această prevedere a fost înlocuită cu una care stabileşte că înaintea reuniunii Consiliului European, Parlamentul poate adopta propuneri privind mandatul.
Din textul iniţial a fost scos şi textul potrivit căruia, în situaţia în care acest acord nu se realiza în termen, Parlamentul, în şedinţă comună a celor două Camere, urma să desemneze conducătorul delegaţiei României.
Senatorii au renunţat, de asemenea, la textul din lege care stabilea că Guvernul trebuia să transmită celor două Camere ale Parlamentului, în termen de maximum 7 zile lucrătoare, înaintea reuniunii Consiliului European, propunerea de mandat pe care delegaţia României intenţionează să o prezinte, care urma să fie adoptat de Parlament.
La fel, în urma deciziei senatorilor, din proiectul de lege care va merge la promulgare nu va mai face parte prevederea prin care se stipula că în cazul în care conducătorul delegaţiei României la reuninea Consiliului European susţinea altă poziţie decât cea primită prin mandat, Guvernul urma să motiveze în scris acea poziţie.