Românii care fac excursii în ţară plătesc cel mai mult pe mâncare, băutură şi ţigări (39% din totalul cheltuielilor), chiar dacă principalele scopuri pentru care pleacă de acasă sunt cumpărăturile şi vizitele la rude, potrivit datelor transmise MEDIADAX de Institutul Naţional de Statistică.
Anul trecut, românii au făcut peste 38 de milioane de excursii (călătorii mai scurte de o zi, în scop recreativ, fără cazare), dintre care 99% au avut ca destinaţie România.
Astfel, în străinătate au fost făcute în 2012 aproximativ 380.000 de excursii.
Românii au cheltuit pentru excursii circa 5,7 miliarde de lei (1,3 miliarde de euro), din care 97,9% au fost pentru cele care au vizat destinaţii interne.
Din totalul turiştilor care au plecat în excursii, ponderea cea mai mare a fost reprezentată de persoanele cu vârsta cuprinsă între 25-44 ani, respectiv 43,4%, urmată de cei între 45 şi 64 de ani
(29,0%), 65 de ani şi peste (15,3%) şi 15-24 de ani (12,3%).
Principalul mijloc de transport a fost autobuzul, microbuzul sau autocarul (40,5%), urmat de maşina personală (30,4%) şi de excursiile cu o maşină de ocazie sau maşina unei rude sau prieten (24,4%).
Principalele motive ale excursiilor interne au fost cumpărăturile (35,2%) şi vizitarea rudelor sau prietenilor (34,2%).
Din totalul cheltuielilor pentru excursii, ponderea principală o constituie cheltuielile pentru mâncare, băuturi, tutun (39%), urmată de cheltuielile pentru cumpărarea de bunuri de larg consum (31,1%) şi cheltuielile pentru transport (14%).
La excursiile externe, principalul scop al călătoriei au fost cumpărăturile (72,2%), urmate de călatoriile pentru petrecerea timpului liber (10,3%).