A doua generaţie a Sistemului de Informaţii Schengen (SIS II) a intrat marţi în funcţiune, permiţând o reacţie mai rapidă a autorităţilor de control al frontierei din statele membre în depistarea posibililor infractori.
Noua versiune a SIS permite introducerea în baza de date folosită de poliţiştii de frontieră din statele Schengen a datelor biometrice (amprente digitale şi fotografii), lansarea de noi tipuri de alerte de urmărire, precum şi incorporarea mandatelor europene de arestare.
SIS II facilitează schimbul de informaţii între autorităţile naţionale de control al frontierei, autoritățile vamale şi cele polițienești cu privire la persoanele care este posibil să fi fost implicate în infracţiuni grave, precizează un comunicat al Comisiei Europene transmis MEDIAFAX.
Sistemul include, de asemenea, alerte cu privire la persoane dispărute, în special copii, precum şi informaţii despre anumite bunuri, de exemplu, bancnote, automobile, camionete, arme de foc şi documente de identitate care este posibil să fi fost furate, însuşite ilegal sau pierdute.
SIS II este un sistem IT securizat avansat tehnologic, constituit din trei elemente: un sistem central, sistemele naţionale ale statelor din spaţiul Schengen şi o infrastructură de comunicaţii între sistemul central şi sistemele naţionale.
SIS II este a doua generaţie a Sistemului de Informaţii Schengen, operaţional din 1995, ale cărui funcţionalităţi au fost acum îmbunătăţite, permiţând, de exemplu, introducerea de date biometrice (amprente digitale şi fotografii), lansarea de noi tipuri de alerte (în cazul furtului de aeronave, nave, containere, mijloace de plată) sau corelarea diferitelor alerte (de exemplu, corelarea unei alerte privind o persoană cu o alertă privind un vehicul).
Sistemul va include, de asemenea, copii ale mandatelor europene de arestare, care vor fi ataşate direct la alertele privind persoanele căutate în vederea arestării, predării sau extrădării, ceea ce va facilita şi va accelera luarea de măsuri în consecinţă de către autorităţile competente.
Potrivit comunicatului menţionat, SIS II, a cărui pregătire de implementare a început încă din 2002, garantează o protecţie extrem de fiabilă a datelor. Accesul la SIS II este permis doar autorităţilor naţionale de control al frontierei, autorităţilor poliţieneşti, vamale, judiciare, precum şi organismelor responsabile de eliberarea vizelor şi de înmatricularea autovehiculelor.
Orice persoană are drept de acces la datele care o privesc şi care sunt introduse în SIS II şi poate, de asemenea, solicita autorităţii naţionale competente să corecteze sau să şteargă datele sale cu caracter personal. De asemenea, orice persoană are dreptul de a introduce acţiuni în justiţie pentru a obţine accesul la date, precum şi corectarea sau ştergerea acestora sau pentru a obţine informaţii ori compensaţii ca urmare a unei alerte care o priveşte.
Transferul datelor din SIS I+ în SIS II va lua sfârşit după o perioadă de monitorizare de o lună, în timpul căreia cele două versiuni vor continua să coexiste sincronizate.
De la 9 mai 2013, Agenţia IT (eu-LISA) va prelua responsabilitatea gestionării sistemului central al SIS II.
"Suntem pregătiţi să preluăm sarcina gestionării operaţionale a SIS II. Colaborăm în prezent îndeaproape cu Comisia şi cu statele membre pentru a asigura o tranziție lină în etapa de gestionare a sistemului, astfel încât serviciul să fie la dispoziţia statelor membre 24 de ore din 24, 7 zile din 7 şi să contribuie la eforturile de asigurare a unei securităţi sporite în Europa", a declarat Krum Garkov, directorul executiv al eu¬-LISA, potrivit comunicatului CE.