Aşteptările şi interesul plătitorilor de taxe sunt foarte mari în zona achiziţiilor publice, întrucât toţi vor să afle cum sunt repartizaţi banii de la buget şi unde ajung când autorităţile dispun de ei, a declarat miercuri şeful Direcţiei de Investigare a Fraudelor, Claudiu Scarlatache.
"Aşteptările şi interesul marilor companii, a marilor corporaţii plătitoare de taxe, dar şi a micilor companii, precum şi ale fiecărui contribuabil sunt mari în zona achiziţiilor publice, deoarece fiecare dintre noi plătim taxe şi suntem direcţi interesaţi să aflăm ce se întâmplă cu aceste sume, cum sunt ele repartizate de la buget şi unde ajung atunci când autorităţile locale dispun de ele", a spus directorul Direcţiei de Investigare a Fraudelor din Poliţia Română, la conferinţa "Combaterea criminalităţii în domeniul achiziţiilor publice".
În ce priveşte investigarea fraudelor, Claudiu Scarlatache a spus că "o viziune integrată", reguli, instrucţiuni şi proceduri clare, o cooperare interinstituţională "în timp real" pot duce la efectuare unor anchete complete, dar şi la recuperarea cât mai rapidă a prejudiciilor produse în cazurile de corupţie.
"Prin viziune integrată mă refer la faptul că în această zonă (investigarea infracţionalităţii, n.r.) sunt implicate serviciile de informaţii, care pot asigura sprijinul logistic, interceptări ale convorbirilor telefonice, ale convorbirilor ambientale, supravegheri operative, investigaţii şi filaje", a mai spus şeful Direcţiei de Investigare a Fraudelor.
Claudiu Scarlatache a precizat că, în efectuarea unor anchete complete, poliţia de investigare a fraudelor are în vedere, în dosarele pe care le întocmeşte, "întregul circuit financiar şi economic", încă de la repartizarea de către autorităţile contractante către câştigătorii licitaţiei, investigând modul în care sumele sunt tranzacţionate prin conturi pentru a se pierde urma persoanelor care le încasează, şi până la întoarcerea banilor în circuitul economic.
"Poliţia investighează modul în care sumele sunt tranzacţionate prin conturi, modul cum sunt folosite lanţuri de firme cu comportament fantomă pentru a face succesiv tranzacţii şi pentru a disimula provenienţa sumelor ce fac obiectul infracţiunii, după care, la final, investigăm modul în care aceste sume sunt retrase din conturi în numerar şi sunt reintegrate în circuitul comercial în conturile persoanelor care de fapt beneficiază la final de produsul infracţiunii şi care controlează toate aceste operaţiuni", a spus şeful Direcţiei de Investigare a Fraudelor.
Scarlatache a adăugat că poliţia de investigare a fraudelor va asigura în cadrul proiectului expertiza, specialiştii şi modelele de practică judiciară.
Proiectul "Combaterea criminalităţii în domeniul achiziţiilor publice. O abordare operaţională" este o iniţiativă transnaţională care urmăreşte combaterea fraudei din domeniul achiziţiilor publice.
Principalul aplicant al proiectului este Fundaţia Freedom House România, acesta urmând să fie implementat pe parcursul a 26 de luni, în parteneriat cu mai multe autorităţi şi instituţii publice, printre care Ministerul Justiţiei, Ministerul Public, Direcţia Naţională Anticorupţie, Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul Naţional al Magistraturii, Agenţia Naţională de Integritate, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, Direcţia de Investigare a Fraudelor din Inspectoratul General al Poliţiei Române, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Autorizarea Achiziţiilor Publice, dar şi cu reprezentanţi ai societăţii civile şi mai mulţi parteneri internaţionali, printre care Magistrats Europeens pour la Democratie et les Libertes (MEDEL).