Ministerul Culturii spune că nu poate recupera cele şapte locomotive cu abur, bunuri de patrimoniu, vândute la licitaţie, pentru că nu mai are drept de preemţiune asupra lor şi că restaurarea într-un atelier neautorizat a celei cumpărate de Primăria din Zlatna constituie o "contravenţie".
Şapte locomotive cu abur din Sibiu au fost vândute prin licitaţie la preţuri foarte mici, iar una dintre acestea, care valora 65.000 de euro, a fost achiziţionată cu 4.000 de euro, la Zlatna. Respectiva locomotivă se află, în prezent, într-un atelier din Cluj, unde este supusă unui proces de restaurare. Situaţia, semnalată de Sabin Luca, directorul Muzeului Naţional Brukental din Sibiu, a ajuns în atenţia Ministerului Culturii, dar şi a Direcţiei de Cultură Sibiu şi a Serviciului Investigaţii Criminale Sibiu.
Contactaţi de MEDIAFAX, reprezentanţii Ministerului Culturii au precizat joi, referitor la locomotiva cu abur vândută la Zlatna, că astfel de intervenţii de reparaţie şi restaurare asupra unui bun cultural mobil clasat se fac, în condiţiile legii, doar în laboratoare sau ateliere autorizate şi de personal acreditat în acest sens.
"În cazul bunurilor culturale mobile clasate în tezaur, este necesar şi avizul prealabil al Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor. Până în prezent, nu a fost solicitat un astfel de aviz referitor la cele 7 locomotive cu abur (care au fost vândute prin licitaţie, n.r.). Efectuarea unor intervenţii de restaurare asupra bunurilor clasate în tezaur, de către laboratoare sau ateliere neautorizate, sau fără avizul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor sunt considerate contravenţii (care se aplică de către agenţi constatatori de la nivelul serviciului public deconcentrat al Ministerului Culturii ) sau, dacă aceste intervenţii au avut ca efect degradarea, aducerea în stare de neîntrebuinţare sau distrugerea, se întrunesc condiţiile unei infracţiuni (care se constată la nivelul poliţiei)", se arată în răspunsul Ministerului Culturii.
În anul 2000 au fost clasate un număr de 71 de locomotive cu abur şi diverse alte utilaje feroviare, prin Ordinul ministrului Culturii cu nr. 2686/31.07.2000. Cele 7 locomotive cu abur aparţinând de SC BRAFOR SA au fost clasate prin OMCC nr. 2020 din 19.01.2006.
Pentru aceste şapte locomotive cu abur clasate în categoria tezaur a patrimoniului cultural naţional, Ministerul Culturii a primit oferte succesive - în 2008, 2009 şi 2010 - de exercitare a dreptului de preemţiune (dreptul de care se bucură cineva de a fi preferat în calitate de cumpărător al unui bun, n.r.) al statului.
Însă, analizând ofertele, Ministerul Culturii le-a respins din considerente financiare - preţul solicitat a fost considerat prea mare, între 30.000 şi 70.000 de euro pentru fiecare dintre locomotive - şi în urma constatării lipsei documentelor care atestă dobândirea de către S.C. BRAFOR S.A. Braşov a dreptului de proprietate asupra acestora.
În ceea ce priveşte recuperarea locomotivei de la Zlatna, care face parte din cele 7 oferite anterior spre vânzare Ministerului Culturii, reprezentanţii instituţiei spun că este prematură luarea unei decizii în acest sens.
"Întrucât această locomotivă cu abur nu se afla în proprietatea statului la momentul vânzării ei către Primăria Zlatna, nu se poate vorbi de o recuperare a ei, în sensul propriu al termenului. Statul intervine pentru recuperarea unor bunuri culturale care nu îi aparţin în situaţia unui export ilegal de exemplu. Această vânzare ce a omis exercitarea dreptului de preemţiune al statului a făcut obiectul unei sesizări către poliţie, instituţie ce a declanşat propriile investigaţii", se arată în documentul Ministerului Culturii.
Mai mult, Ministerul Culturii nu poate relua el însuşi dreptul de preemţiune, ci va trebui să aştepte să i se facă o nouă ofertă de vânzare.
"Ministerul Culturii va analiza orice ofertă de preemţiune care i se va transmite şi va lua o decizie în funcţie de datele concrete ale acestei oferte (preţ, disponibilitatea fondurilor la momentul formulării ofertei, existenţa tuturor documentelor necesare preluării, oportunitatea preluării etc", se mai precizează în comunicatul instituţiei pentru MEDIAFAX.
Luni, directorul Muzeului Naţional Bruckental din Sibiu, Sabin Luca, a spus că mutarea locomotivei de la Zlatna în atelierul din Cluj-Napoca "asimilează penalului", iar joi, reprezentanţii Direcţiei Judeţene de Cultură Sibiu au declarat că mutarea de la Sibiu în alte judeţe a locomotivelor aparţinând patrimoniului naţional s-a făcut fără avizul instituţiei şi al ministerului de resort.
De asemenea, reprezentanţii DJC Sibiu precizează că obligaţia stabilită prin ordin al Ministerului Culturii şi Cultelor, când a renunţat la dreptul de preempţiune, era de "licitare şi vindere la cel puţin preţul oferit ministerului".
Florentin Bărbuceanu, directorul "Remarul 16 Februarie" din Cluj-Napoca, firma care se ocupă de repararea locomotivei vândute la Zlatna, spunea, miercuri, că specialiştii firmei vor repara locomotiva cu abur, susţinând că declaraţiile directorului Muzeului Brukenthal sunt "intoxicări", întrucât locomotiva va fi folosită în scop turistic. Florentin Bărbuceanu a mai spus că nu vede unde este "partea penală" în acest caz, în condiţiile în care locomotiva cu abur va rămâne la o instituţie publică şi urmează să fie reparată pentru a fi folosită în scop turistic.
Locomotiva cu abur care a fost adusă luna trecută la "Remarul 16 Februarie" a fost produsă în Germania, în anul 1906.
Societatea care a vândut cu 4.000 de euro locomotiva cu abur din patrimoniul naţional, evaluată la 65.000 de euro, a avut dreptul să facă acest lucru, dar nu şi să scadă preţul, a declarat, miercuri, directorul Direcţiei de Cultură Sibiu, Răzvan Pop, potrivit căruia Poliţia trebuie să intervină în scopul stabilirii "acurateţii documentelor".