Aproape jumătate dintre cazurile înregistrate în 2012 la telefonul copilului vizau abuzuri asupra copiilor şi violenţa în familie, creşterea şi gravitatea situaţiilor determinând colaborarea Asociaţiei Telefonul Copilului cu Avocatul Poporului pentru intervenţia în situaţiile grave de abuz.
Directorul executiv de la Asociaţia Telefonul Copilului, Cătălina Florea, a declarat joi, la semnarea acordului de colaborare cu Avocatul Poporului, că situaţiile de încălcare a drepturilor copilului şi gravitatea lor cresc de la an la an.
"Numai în primele trei săptămâni ale acestui an şapte copii şi-au pierdut viaţa, în propriile case, din cauza unor incendii izbucnite în lipsa părinţilor. Acestea sunt doar cazuri extreme, însă zeci de copii sunt abuzaţi sau neglijaţi în fiecare zi, în familie, în instituţii de învăţământ, în instituţii rezidenţiale. Pentru intervenţie, dar şi pentru prevenirea unor astfel de cazuri, Asociaţia Telefonul Copilului şi Instituţia Avocatul Poporului au decis să încheie un Acord de Parteneriat. Cazul de la Bacău a fost cel care ne-a făcut să ne îndreptăm spre Avocatul Poporului, pentru că aveam indicii că acolo autorităţile ştiau de situaţia acelor copii şi s-ar fi putut evita un astfel de deznodământ", a spus Cătălina Florea.
Potrivit protocolului, cu acordul beneficiarilor Asociaţiei Telefonul Copilului, organizaţia va semnala Instituţiei Avocatul Poporului cazurile grave de abuz sesizate prin intermediul numărului 116111, mai ales atunci când se constată că acestea nu sunt rezolvate la nivelul instituţiilor abilitate la nivel local.
Colaborarea dintre cele două părţi va permite demararea de urgenţă a anchetei pentru a asigura protecţia şi siguranţa copiilor.
Instituţia Avocatul Poporului va pune la dispoziţia asociaţiei coordonatele Birourilor Teritoriale, precum şi persoane de contact la nivelul acestora, în vederea unei colaborări eficiente şi va transmite informaţii cu privire la soluţionarea situaţiilor semnalate.
"Acordul de parteneriat semnat astăzi ne va aduce mai aproape de cazurile de încălcare a drepturilor copilului, datorită existenţei liniei telefonice gratuite 116111 gestionată de organizaţie şi astfel vom putea să luăm atitudine conform atribuţiilor instituţiei", a declarat secretarul de stat Ionel Oprea, adjunct al Avocatului Poporului pentru domeniul drepturile copilului, ale familiei, tinerilor, pensionarilor, persoanelor cu handicap.
Datele centralizate din baza de date a call center-ului Asociaţiei Telefonul Copilului arată că în prima lună a acestui an au fost înregistrate deja 6.822 de apeluri, iar 377 de cazuri au necesitat intervenţia instituţiilor abilitate.
"Ȋn anul 2012, cazurile de abuz asupra copilului şi violenţa în familie sesizate la 116.111 au reprezentat 47,09 la sută. Faţă de anul 2011, cazurile de abuz sexual asupra copilului şi de trafic de minori au înregistrat o creştere de 13,04 la sută, respectiv 156 astfel de cazuri", a declarat directorul executiv al asociaţiei.
Peste 19 la sută dintre copiii care au apelat linia telefonică dedicată lor au avut nevoie de consiliere psihologică, din diferite motive: se simţeau singuri, trişti, neînţeleşi, neglijaţi, discriminaţi, respinşi, aveau probleme specifice vârstei sau chiar sentimentale.
"Solicitările de consiliere psihologică pentru starea accentuată de depresie a copiilor ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate au înregistrat însă o creştere de 24,17 la sută, iar în unele cazuri s-a impus fie instituţionalizarea copiilor, fie plasamentul în familia extinsă. Aceste din urmă soluţii au fost identificate cu precădere în situaţiile extreme în care copiii au dezvoltat comportamente deviante, care au condus la tentative de suicid şi automutilare", a mai spus Cătălina Florea.
Aproape jumătate dintre apelanţi, respectiv 47,99 la sută, sunt din mediul rural, 41,86 la sută din urban, iar 10,15 la sută au solicitat confidenţialitate.
În ceea ce priveşte repartizarea pe judeţe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din Buzău, Constanţa, Ilfov, Iaşi, Teleorman, Bacău, Giurgiu, Dolj, iar cele mai puţine au fost sesizate din Harghita, Sălaj, Satu Mare, Alba, Mureş, Caraş-Severin, Bistriţa-Năsăud şi Botoşani.
"La fel de îngrijorătoare sunt şi datele comparativ cu 2008, anul în care 116.111 a devenit funcţional şi în România, înlocuind vechiul număr 08008 200 200, gestionat de Asociaţia Telefonul Copilului. Dacă în anul 2008 am înregistrat 9.868 de apeluri, în anul 2012 baza de date a organizaţiei arată 138.104 de apeluri înregistrate. Şi numărul beneficiarilor serviciilor oferite de Asociaţia Telefonul Copilului a înregistrat o creştere semnificativă, în anul 2012 fiind 40.853 de beneficiari, faţă de 3.799 în anul 2008", a mai arătat Cătălina Florea.