Guvernul estimează un deficit bugetar pe cash de 2,3% din PIB pentru 2012 şi de 2,1% pentru 2013, în timp ce deficitul bugetar în sistemul european de calcul ESA 95 este prognozat la 2,8% pentru 2012 şi 2,4% în acest an, potrivit Strategiei fiscal-bugetare pentru 2013-2015 revizuită.
Prognoza pentru deficitul pe cash a fost modificată de la 2,2% din PIB la 2,3% pentru anul trecut, iar pentru acest an a crescut la 2,1%, de la 1,8% cât prevedea strategia bugetar fiscală anterioară. Pentru următorii doi ani, deficitul pe cash va coborî la 1,8% din PIB, prognoza fiind modificată de la 1,4%.
Documentul nu precizează dacă deficitul preliminat pentru 2012 cuprinde şi cheltuielile aferente PNDI. Potrivit înţelegerii cu FMI, plăţile pe programul PNDI puteau fi realizate în limita a un miliard de euro, iar în cazul în care această valoare a fost atinsă, atunci deficitul ar putea urca la circa 2,5% din PIB.
În 2011, deficitul bugetar pe cash s-a situat la 4,1% din PIB.
Totodată, Guvernul estimează un deficit bugetar în standard ESA 95 (unde deficitul nu se calculează pe baza plăţilor efective realizate într-un an, ci pe baza angajamentelor de plată şi a termenelor legale pentru achitarea obligaţiilor) de 2,8% din PIB pentru anul 2012, în scădere de la 5,5% în 2011, iar pentru acest an ar urma să ajungă la 2,4%, previziunea fiind modificată de la 2,2%.
Pentru 2014 şi 2015, prognoza pentru deficitul bugetar pe ESA se situează la 2% din PIB, faţă de strategia fiscal bugetară anunţată anterior, care prevedea un nivel de 1,2% pentru 2014 şi 0,9% în 2015.
Secretarul de stat în Ministerul Finanţelor Publice (MFP) Cătălin Doltu a anunţat marţi, după ce a participat la reuniunea Consiliului Ecofin, la Bruxelles, că autorităţile române vor notifica Comisia Europeană până la 1 aprilie că deficitul calculat al României a fost mai mic de 3% din PIB anul trecut, dacă valorile preliminare ale execuţiei bugetare se confirmă, iar în mai-iunie Ecofin ar putea adopta decizia finală de abrogare a deficitului excesiv.
Decizia Ecofin privind existenţa deficitului excesiv în cazul României a fost adoptată în iulie 2009. Ea a fost determinată de faptul că România înregistrase în 2008 un deficit de 5,4% din PIB. În consecinţă, România a trebuit să adopte măsuri severe de scădere a deficitului în domeniul salarizării în sistemul public, schimbări în sistemul de pensii, precum şi alte măsuri menite să reducă dezechilibrele majore reflectate inclusiv în deficiul contului curent extern.
Comisia Europeană va analiza posibilitatea ca România să aibă o tendinţă clară pe termen mediu de a menţine deficitul sub limita de 3% din PIB, după care ar putea recomanda Ecofin abrogarea procedurii deficitului excesiv în România, iar în lunile mai - iunie s-ar putea adopta decizia finală în acest sens.
Totodată, Guvernul prognozează o creştere economică de 0,2% pe 2012, la un PIB estimat de 585,23 miliarde lei, nivel agreat de Fondul Monetar Internaţional, iar pentru 2014 şi 2015 a redus previziunile de creştere, la 2,2 şi 2,8%, faţă de 3% şi 3,3% cât anunţa în urmă cu o lună, în programul de guvernare. Creşterea economică convenită cu FMI pentru acest an este de 1,6% din PIB.