Europarlamentarul PDL Theodor Stolojan a declarat că ARD cere Guvernului Ponta anularea "ordonanţei prin care a dat libertate la cumpărarea de maşini cu valoarea până la 18.000 de euro", având în vedere că sunt spitale şi şcoli care nu mai au bani pentru cheltuielile curente.
"Cerem Guvernului Ponta să anuleze ordonanţa prin care a dat libertate la cumpărarea de maşini cu valoarea până la 18.000 de euro, în condiţiile în care, iată, economia României scade. Avem spitale, avem şcoli care reclamă că nu mai au cu ce plăti medicamente, energie, întreţinere şi aşa mai departe", a declarat Stolojan, duminică, într-o conferinţă de presă, la sediul ARD.
Preşedintele Traian Băsescu a declarat, vineri, că decizia Guvernului de a cumpăra maşini, cu o valoare de până în 18.000 de euro, este "una din măsurile neinspirate" pe final de an, apreciind că, dacă au rămas bani necheltuiţi, ar fi putut fi folosiţi la plata facturilor restante la ministere.
"Am înţeles că Guvernul s-a hotărât să cumpere maşini şi valoarea maşinilor să nu depăşească 18.000 de euro. Cred că este una dintre măsurile neinspirate pe sfârşit de an, dar este caracteristică guvernărilor noastre. Banii de investiţii - pentru că maşinile noi înseamnă investiţii - banii de investiţii se duc în maşini până la 18.000 de euro valoare, ceea ce înseamnă că nu va fi Dacia de 7500 sau Fordul B-Max, vor fi maşini mai serioase - aceşti bani sunt bani cărora le spui «bani de investiţii», pentru că sunt achiziţii de maşini noi", a spus Băsescu.
El a apreciat că o măsură corectă a Guvernului ar fi fost ca aceşti bani, dacă nu s-au cheltuit, măcar să fie utilizaţi la plata facturilor restante la diverse ministere.
Capacitatea cilindrică şi preţul maxim stabilit la maşinile care vor fi cumpărate de structuri guvernamentale "îndeamnă" către cei doi producători din România, Guvernul neavând "voie să spună" ca autorităţile să cumpere autoturisme doar din ţară pentru că ar încălca norme UE, a precizat premierul Ponta.
El a susţinut că, prin programul Rabla, exista posibilitatea ca alte instituţii, "nu cele centrale", să achiziţioneze autoturisme, iar Guvernul a vrut să reglementeze situaţia.
"Ceea ce noi am vrut să reglementăm a fost tocmai - şi nu mi-a aparţinut iniţiativa, ci Ministerului de Finanţe - a fost tocmai această scăpare a Guvernului Boc, iar dacă vă uitaţi, şi măcar cunoştinţele în materie de maşini sper că nu mi le desconsideră domnul preşedinte, şi capacitatea cilindrică şi preţul îndeamnă, că mai mult de atât nu avem voie să facem, îndeamnă către cei doi producători din România. Noi n-avem voie să spunem ca alte autorităţi să cumpere maşini numai din România, pentru că am încălca regulile europene, dar sper ca, pe baza acestor reglementări, când se mai cumpără în alte instituţii decât cele centrale, sper să se cumpere în special - şi nu cred că greşesc făcând promovare şi reclamă celor două mari companii care produc în România, cu muncitori români şi cu materiale româneşti", a spus Ponta la RTV.
Agenţia MEDIAFAX a anunţat săptămâna trecută că Guvernul intenţionează să permită instituţiilor şi autorităţilor publice, prin ordonanţă de urgenţă, să achiziţioneze autoturisme şi în afara Programului "Rabla", eliminând astfel interdicţia de cumpărare aplicată în ultimii patru ani, impunând în acelaşi timp ca maşinile cumpărate să nu aibă un motor mai mare de 1,6 litri şi să nu coste mai mult de 18.000 euro cu TVA.
Ordonanţa de urgenţă a fost aprobată în şedinţa de miercuri a Guvernului.
Autorităţilor şi instituţiilor publice li s-a interzis în 2009 să achiziţioneze, să cumpere sau să preia în leasing autoturisme şi mobilier, exceptate fiind doar structurile nou-înfiinţate şi numai în primul an de funcţionare, achiziţiile pentru realizarea proiectelor finanţate din împrumuturi, fonduri externe nerambursabile, donaţii şi sponsorizări şi autoturismele cumpărate în cadrul Programului "Rabla".
Interdicţia a fost prelungită succesiv în ultimii ani şi era valabilă până la 31 decembrie 2012 inclusiv.
Ordonanţa de urgenţă adoptată miercuri de Guvern face însă referire doar la ordonanţa din 2001 privind normativele de cheltuieli pentru instituţiile publice, care stabileşte numărul de maşini la care are dreptul fiecare demnitar şi consumul lunar de carburanţi acceptat.