Premierul Victor Ponta a declarat, joi, referitor la ancheta vizând angajaţi ai CFR Călători suspectaţi de fapte de corupţie, că este foarte bine dacă s-au luat măsuri împotriva "unor scheme de corupţie care există de foarte mult timp", adăugând că este păcat că se întâmplă aşa târziu.
Premierul Victor Ponta a fost întrebat, joi, la Carei, unde a asistat la ceremonii oficiate de Ziua Armatei, cum comentează ancheta privind fapte de corupţie la CFR Călători, transmite corespondentul MEDIAFAX.
"Dacă s-au luat măsuri împotriva unor scheme de corupţie care există de foarte mult timp, este foarte bine. Din păcate, aceste reţele de corupţie au existat şi există în foarte multe instituţii publice. Repet, spun foarte bine, păcat că aşa târziu. E ca şi în cazul unei boli, cu cât se trata mai repede, cu atât era mai uşor", a declarat Ponta.
Descinderi ale anchetatorilor au avut loc, joi dimineaţă, la sediul CFR Călători şi la regionalele CFR Călători din ţară, pentru a fi puse în executare mandate de aducere pentru angajaţi suspectaţi de fapte de corupţie.
Conform anchetatorilor, au fost emise 81 de mandate de aducere care vor fi puse în executare joi, persoanele vizate fiind angajaţi de la regionalele CFR Călători din Bucureşti, Braşov, Cluj, Iaşi şi Craiova. Până la ora transmiterii acestei ştiri, procurorii Parchetului Tribunalului Braşov au reţinut nouă persoane - controlori de tren sau revizori de la Regionala CFR Călători Braşov.
Potrivit purtătorului de cuvânt al Parchetului Tribunalului Braşov, Alina Popescu, infracţiunile vizate în acest dosar sunt luare de mită, dare de mită, asociere în vederea de săvârşire de infracţiuni şi divulgarea de informaţii nedestinate publicităţii în vederea obţinerii unui folos material, iar prejudiciul estimat în perioada vizată de anchetă, respectiv un an şi jumătate, este de aproximativ 200 de milioane de lei.
"Conductorii de tren luau bani de la călătorii care circulau fără bilet. Le cereau bani pentru a nu le întocmi acte premergătoare contavenţiei la regimul
circulaţiei pe calea ferată, aşa cum prevede legea. Ulterior, pentru a-şi putea desfăşura în continuare acest gen de activitate dădeau o parte din banii
primiţi mai departe către superiori, iar la rândul lor aceştia îi dădeau mai departe mai sus, până la nivelul revizorilor", a spus Popescu.
Transferul banilor de la conductori către superiorii lor se făcea în toaletele trenurilor, iar mai departe, la Bucureşti, banii erau predaţi prin intermediul chioşcurilor de ziare sau de băuturi răcoritoare de pe peronul Gării de Nord, unde lucrau şi rude ale angajaţilor CFR Călători.
"Locaţiile unde să făcea tranzitul de bani pot fi şi acestea. Destinatarii finali ai banilor urmează să fie stabiliţi clar în cursul investigaţiilor. Posibil să fie şi rudele celor implicaţi, nu pot infirma", a mai afirmat reprezentantul Parchetului.
Directorul CFR Călători, Ştefan Roşeanu, a declarat, joi, că în această anchetă sunt vizate aproximativ 200 de persoane, printre care controlori şi şefi de tren.
Ştefan Roşeanu a precizat că, potrivit estimărilor, aproximativ 30 la sută din călătoriile la nivel naţional sunt fără bilet anual, iar compania pierde în acest fel 100-150 de milioane de lei anual din neîncasarea biletelor la casă.