Multe dintre magazinele de acum vor avea în următorii cinci ani un alt nume şi o altă siglă, în urma preluărilor şi achiziţiilor care vor avea loc pe piaţă, iar în comerţul alimentar va apărea cel puţin un nume mare, a declarat agenţiei MEDIAFAX Alexandru Vlad, vicepreşedintele AMRCR.
"Piaţa de retail în 2017 va diferi foarte mult de cea de acum. Primele intrări în insolvenţă le-am trăit deja: PIC sau Trident, dar şi Interex. Piaţa suprafeţelor mari este saturată, chiar suprasaturată, dacă ne uităm la Bucureşti. Cea a suprafeţelor medii, de tip supermarket, este în curs de saturare. Loc a mai rămas pentru suprafeţele mici, specializate sau de tip hard discount. Dacă vorbim de magazine de bricolaj, aglomeraţia este şi mai mare", a spus oficialul Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).
El a adăugat că este foarte probabil ca în următorii ani să aibă loc repoziţionări pe piaţă.
"Probabil că în 2017 multe din magazinele de acum vor avea alt nume şi altă siglă, singura formă viabilă de intrare pe piaţă sau de consolidare rămânând preluarea unui lanţ deja existent. Cu cât va dura criza mai mult, cu atât apetitul de a face un exit va fi mai mare", crede Vlad.
El estimează că vor fi scoase la vânzare toate tipurile de magazine, dar cu precădere cele cu suprafeţe mari.
"Preluările între firme deja existente sunt cele mai sensibile, ele redefinesc piaţa. Pentru cineva care doreşte să intre pe piaţă, preluarea unui lanţ existent este cea mai rezonabilă posibilitate. Trebuie să fii foarte curajos ca să intri azi greenfield în comerţul românesc", a mai spus Vlad.
Acesta a adăugat că în următorii cinci ani, în comerţul alimentar va apărea cel puţin încă un nume mare, deşi mai sunt puţine grupuri importante care să nu se afle deja în România.
Vlad explică şi de ce unii retaileri vor dori să vândă în următorii ani."Atunci când nu vezi la orizont niciun termen rezonabil pentru recuperarea investiţiei iniţiale, un exit devine interesant. În afară de asta, să nu uităm că unele magazine îşi vor putea schimba sigla nu doar în România, ci ca urmare a unor tranzacţii complexe la nivel european sau mondial", a mai spus el.
Oficialul AMRCR spune că marile lanţuri comerciale au împreună o cotă de sub 50% din comerţul alimentar, excepţie făcând Bucureştiul, unde cota depăşeşte cu mult media pe ţară.