Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a decis, marţi, sesizarea Ministerului Justiţiei în legătură cu propunerile de modificare a Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, respectiv în ce priveşte procedura de promovare ca judecător la instanţa supremă.
"Aplicarea actualei modalităţi de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ICCJ), prevăzută de lege, a dovedit, cu prilejul concursului de promovare recent desfăşurat, o serie de neajunsuri care se impun a fi eliminate pe viitor: concursul a ocupat o perioadă foarte mare de timp (peste şase luni), costul financiar ridicat, coroborat cu eficienţa scăzută a procedurii (au promovat doar doi candidaţi, raportat la cele 26 de posturi vacante de judecător la ÎCCJ), numărul foarte mare de persoane implicate în organizarea concursului etc.", arată, într-un comunicat, Biroul de presă al CSM.
Astfel, s-a propus reducerea la 40 de zile a termenului prevăzut de art. 52 alin. (2) din lege, în vederea asigurării unei mai mari celerităţi în desfăşurarea procedurii de promovare în funcţia de judecător la ICCJ, abrogarea textelor de lege care prevăd participarea la comisii a persoanelor care nu fac parte din sistemul judiciar, care nu au atribuţii în formarea magistraţilor etc.
Totodată, s-a mai propus ca toate cele trei probe existente în actuala procedură să aibă o pondere în punctajul final, - inclusiv, deci, interviul - pe care îl vor obţine candidaţii în cadrul concursului, iar fiecare dintre acestea să fie eliminatorie prin punctajul minim obligatoriu.
În privinţa probei interviului, s-a propus ca evaluarea integrităţii candidaţilor să se efectueze pe baza unui raport întocmit de Inspecţia Judiciară, precum şi a răspunsurilor primite de la candidaţi la întrebările puse de membrii Plenului CSM pe baza acestui raport, a sesizărilor şi observaţiilor opiniei publice referitoare la integritatea acestora, a datelor existente la dosarul profesional etc.
Dintre actualele probe de concurs, s-a propus eliminarea probei scrise teoretice, întrucât prin acest concurs este necesară o evaluare a candidaţilor sub aspectul experienţei profesionale, reflectată în cazurile soluţionate, nu prin prisma capacităţii de memorare şi reproducere a teoriei.
În privinţa comisiilor de concurs prevăzute în actualul art. 52 indice 1, alin. (3), s-a propus ca membrii comisiilor să nu poată avea apartenenţă politică la data formării comisiilor.