Persoanele care achiziţionează produse online din alte ţări trebuie să fie foarte atente la condiţiile vânzătorului şi să ştie că nu există garanţie europeană pentru respectivele produse, garanţia fiind acordată în ţara de unde au fost cumpărate acestea, afirmă Mihail Meiu, director în cadrul ANPC.
Directorul ANPC a atras atenţia asupra achziţiilor de pe Internet din străinătate şi plata cu cardul, întrucât autoritatea pentru protecţia consumatorului din România nu poate interveni în cazurile transfrontaliere, dacă există probleme, mai ales cele privind garanţia.
"Nu există garanţie europeană, garanţia ţi-o dă vânzătorul din ţara ta. Degeaba cumperi un produs din străinătate crezând că o să ai garanţie în România. Trebuie să te întorci cu produsul în ţara respectivă şi acolo să încerci ceva", a spus Meiu într-o conferinţă de presă organizată de Visa Europe.
El a arătat că utilizatorii de Internet sunt foarte tentaţi să cumpere produse online, dar în acest tip de comerţ sunt foarte multe capcane în care un consumator neavizat poate să cadă. Acesta trebuie să citească foarte bine condiţiile, dacă respectivul comerciant vinde şi în România, care sunt costurile de transport şi cum se acordă garanţia, fiecare ţară putând să impună propriile condiţii, cu aspecte suplimentare faţă de directiva europeană care reglementează acest domeniu.
Comisia Europeană are în lucru un proiect de regulament privind realizarea unor sisteme alternative de soluţionare a plângerilor consumatorilor, inclusiv cele transfrontaliere, la care ANPC participă în cadrul unor grupuri de lucru.
Regulamentul va prevede rezolvarea pe cale amiabilă a plângerilor transfrontaliere, pe o platformă online, unde consumatorul va depune plângerea, la care ataşează documente justificative, acestea fiind analizate ulterior şi soluţionate.
Aderarea comercianţilor la acest sistem este voluntară, iar cei care au intenţia să înşele consumatorul nu vor adera la sistem, caz în care cel care cumpără nu va fi protejat de această lege, apreciază Meiu.
ANPC primeşte circa 60.000 de reclamaţii pe an din toate domeniile, dintre care jumătate sunt întemeiate. O parte dintre reclamaţii privesc probleme de comerţ transfrontalier, pe care instituţia nu le poate soluţiona.