Candidaţii la alegerile parlamentare se vor putea exprima, contra cost, în emisiunile de promovare electorală şi în spoturile electorale difuzate de televiziunile şi radiourile private, dar vor avea acces gratuit la posturile publice, potrivit unui proiect de Decizie, discutat joi de CNA.
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat, în şedinţa de joi, împreună cu reprezentanţii principalilor radiodifuzori, cu George Chiriţă, directorul executiv al Asociaţiei Române de Comunicaţii Audiovizuale (ARCA), şi cu reprezentanţii ActiveWatch-Agenţia de Monitorizare a Presei, proiectul de Decizie privind principii şi reguli de desfăşurare a campaniei pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, prin intermediul serviciilor media audiovizuale.
În urma discuţiilor, s-a ajuns la consensul ca, în campania pentru alegerile parlamentare, emisiunile la care accesul candidaţilor se va face contra cost (emisiunile de promovare electorală) să fie delimitate de emisiunile informative şi de dezbatere electorală. Acest fapt a fost propus de ActiveWatch şi acceptat, în urma discuţiilor de joi, de membrii CNA, proiectul de Decizie privind reflectarea campaniei pentru parlamentare în audiovizual continuând însă să fie în dezbatere publică.
De altfel, Răsvan Popescu, preşedintele CNA, a declarat, după discuţii, că în acest proiect de Decizie s-a făcut "un pas în plus", urmând ca o decizie finală să fie luată în următoarea perioadă.
"Am ajuns la o formulă prin care încercăm să separăm apele. Timpii de antenă contra cost vor fi doar în emisiunile de promovare electorală, urmând ca tot ceea ce înseamnă dezbateri cu caracter electoral sau general, de actualitate, să rămână gratuite", a spus Răsvan Popescu, vorbind despre televiziunile şi radiourile private.
De asemenea, Popescu a spus că spoturile electorale vor fi contra cost la posturile de televiziune şi radio private şi vor fi contorizate în timpi de antenă (măsuraţi pentru fiecare candidat), în emisiunile de promovare electorală.
"Săptămâna viitoare vom aştepta propuneri pe marginea acestui proiect de Decizie privind campania electorală în audiovizual din partea forţelor politice, după care Decizia va avea o formă definitivă şi va fi publicată în Monitorul Oficial", a mai spus Răsvan Popescu.
Membrii CNA vor analiza în şedinţele viitoare care este "cea mai bună formulă" pentru a marca emisiunile de promovare electorală, astfel încât telespectatorii să înţeleagă că acestea sunt "pe bani".
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a supus dezbaterii publice, pe site-ul propriu, proiectul de Decizie privind principii şi reguli de desfăşurare a campaniei pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, prin intermediul serviciilor media audiovizuale. Alegerile parlamentare se vor desfăşura pe 9 decembrie.
Proiectul a fost elaborat de CNA având în vedere dispoziţiile Legii nr. 35 din 13 martie 2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului - în special capitolul 7 din această lege referitor la campania electorală, şi cele ale Hotărârii Guvernului nr. 890/2012 privind stabilirea programului calendaristic din cuprinsul perioadei electorale.
Campania electorală la posturile de radio şi de televiziune va începe în 9 noiembrie 2012, ora 0.00, şi se va încheia în 8 decembrie 2012, ora 7.00, potrivit proiectului de Decizie a CNA.
Posturile de radio şi de televiziune private, inclusiv de televiziune prin cablu, care vor reflecta campania electorală, au obligaţia să comunice CNA implicarea lor în campanie, grilele emisiunilor electorale pe care le vor realiza, precum şi intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, până cel mai târziu în 8 noiembrie.
Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi, potrivit proiectului de Decizie a CNA, să asigure desfăşurarea unei campanii echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali.
Competitorii electorali vor avea acces gratuit la posturile publice de radio şi de televiziune, în condiţiile articolului 38, alineatele 1 şi 2 din Legea nr. 35/2008, se spune în proiectul CNA.
Pe de altă parte, tarifele pe emisiune şi pe unitate de timp ale fiecărui post privat de radio şi de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, vor fi făcute publice şi vor fi aceleaşi pentru toţi competitorii, se precizează în proiectul de Decizie a CNA.
În proiectul CNA se mai spune că emisiunile dedicate campaniei electorale vor fi marcate ca atare, la începutul emisiunii.
Totodată, radiodifuzorii sunt obligaţi să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi cea de candidat, susţinător sau reprezentant al candidatului ori al unui competitor electoral, jurnalist, analist sau de consultant politic.
Candidaţii care deţin funcţii publice pot apărea în emisiunile informative numai în probleme legate de exercitarea funcţiei lor; în aceste situaţii radiodifuzorii au obligaţia să asigure echidistanţa şi pluralismul de opinii.
Realizatorii şi, după caz, moderatorii emisiunilor dedicate reflectării campaniei trebuie să fie: imparţiali; să asigure echilibrul necesar desfăşurării emisiunii; să formuleze clar întrebările, fără a fi tendenţioase sau părtinitoare; să asigure menţinerea dezbaterii în sfera de interes a campaniei electorale; să solicite, în mod convingător, dovezi explicite atunci când participanţii aduc acuzaţii cu incidenţă penală sau morală unor contracandidaţi; să intervină atunci când, prin comportamente sau exprimări, participanţii la emisiuni pun în pericol ordinea constituţională, ordinea publică, siguranţa persoanelor şi a bunurilor, fac afirmaţii care pot aduce atingere demnităţii umane sau moralei publice.
De asemenea, potrivit proiectului de Decizie a CNA, radiodifuzorii privaţi pot difuza spoturi publicitare electorale numai în cadrul emisiunilor de promovare electorală şi de dezbateri electorale.
Pentru difuzarea spoturilor publicitare electorale radiodifuzorii privaţi sunt obligaţi să asigure candidaţilor şi competitorilor electorali condiţii egale de acces şi de tarifare pe unitatea de timp.
Spoturile publicitare electorale nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde şi trebuie să fie asumate în mod explicit de către candidaţii şi competitorii electorali.
Proiectul CNA prevede şi faptul că spoturile publicitare electorale se difuzează în calupuri separate şi marcate ca atare. În cadrul emisiunii dedicate campaniei, în spaţiul alocat unui competitor electoral nu pot fi inserate spoturi electorale ale altor competitori electorali.
Televotul sau anchetele făcute pe stradă, în rândul electoratului, nu trebuie să fie prezentate ca fiind reprezentative pentru opinia publică sau pentru un anumit grup social ori etnic, mai prevede proiectul de Decizie.
Totodată, cu 48 de ore înainte de ziua votării (9 decembrie, n.r.) este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă, iar cu 24 de ore înainte de începerea votării sunt interzise: difuzarea de spoturi de publicitate electorală; invitarea sau prezentarea candidaţilor şi/sau a reprezentanţilor competitorilor electorali în emisiunile şi programele posturilor de radio şi de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu; comentarii privind desfăşurarea campaniei, precum şi cele privind competitorii electorali.
În ziua votării sunt interzise: prezentarea de sondaje realizate la ieşirea de la urne, înainte de închiderea votării; comentarii referitoare la competitorii electorali; îndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali.
Proiectul de Decizie poate fi consultat pe site-ul CNA. Decizia CNA privind campania electorală pentru parlamentare va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial.
În perioada dintre intrarea în vigoare a acestei decizii şi începerea campaniei electorale, radiodifuzorii nu au voie să difuzeze producţii audiovizuale şi spoturi publicitare care promovează competitori electorali sau care transmit sau induc mesaje electorale.