România şi Bulgaria sunt ultimele ţări din UE într-un clasament alcătuit după gradul de satisfacţie faţă de sistemul ferovioar propriu, potrivit unui sondaj Eurobarometru care mai arată că 71% dintre europeni susţin o concurență sporită în transportul feroviar la nivel național şi regional.
Potrivit sondajului, mai puțin de jumătate dintre europeni sunt mulțumiți de propriile sisteme feroviare (46%), deși gradul de satisfacție s-a îmbunătățit față de 1997, când era de 41%.
Nivelul de satisfacție variază astfel de la 67% în Finlanda până la 18 % în Bulgaria, fiind în general destul de scăzut în statele membre din Europa Centrală și de Sud-Est. În România, gradul de satisfaţie este de 23%.
Conform aceleiaşi cercetări, sprijinul total pentru deschiderea către concurență a sistemelor naționale și regionale de transport feroviar este de peste 60 % în toate statele membre, cu excepția a două (Olanda și Luxemburg). În acelaşi context, 78% dintre cetățenii UE sunt de părere că o concurență mai mare va fi în beneficiul călătorilor, arată sondajul.
Pentru majoritatea europenilor, deschiderea către concurență va avea o influență pozitivă în ceea ce privește prețul biletelor (72%), calitatea serviciilor pentru călători la bordul trenurilor (71%), confortul și curățenia trenurilor (70%), frecvența trenurilor (68%), punctualitatea acestora (66%), modul în care sunt administrate întreprinderile feroviare (63 %) și numărul de stații sau rute care vor fi deservite (62%), potrivit studiului.
Cercetarea Eurobarometru indică totodată că majoritatea absolută a europenilor se așteaptă ca o concurență mai mare pe piața feroviară să fie benefică pentru părțile interesate individuale, precum călătorii (78%), operatorii feroviari privați (68%) și salariații operatorilor de transport feroviar (55%).
De asemenea, 70% dintre cetățenii UE doresc ca, în urma sporirii concurenței, să beneficieze de servicii feroviare minimale, similare celor ale companiilor aeriene low-cost, iar 43% vor dezvoltarea de servicii premium (mâncare, filme, ziare etc.). De asemenea, aproape două treimi (65%) dintre europeni doresc mai multe modalități de achiziționare a biletelor (de exemplu online, prin intermediul telefoanelor inteligente sau la bord).
Peste jumătate dintre europeni (55%) utilizează trenurilor naționale sau regionale: cel puțin săptămânal (6%), de mai multe ori pe lună (4%), de mai multe ori pe an (19%) sau cel mult o dată pe an (26 %). Mai mult de patru din zece europeni nu au folosit niciodată acest tip de trenuri (45%), se precizează într-un comunicat al reprezentanţei Comisiei Europene.
Puțin peste patru din zece europeni (41%) utilizează trenuri suburbane: cel puțin săptămânal (7%), de mai multe ori pe lună (5%), de mai multe ori pe an (13%) sau cel mult o dată pe an (15%). Aproape șase din zece europeni nu au folosit niciodată acest tip de trenuri (59%).
Principalul motiv pentru care călătorii folosesc trenurile naționale sau regionale îl constituie călătoriile de agrement (70%), doar câțiva dintre călători menționând că merg cu trenul la muncă sau la cursuri (10 %) sau în călătorii de afaceri (10 %).