Trei sferturi dintre funcţionarii Agenţiei Naţionale a Administraţiei Financiare nu ştiu sau refuză să furnizeze telefonic informaţiile solicitate de către către contribuabili, reise dintr-un studiu efectuat de Asociaţia pentru reformarea sistemului de impozite şi taxe în 47 de administraţii fiscale
Reprezentanţii asociaţiei au contactat în luna septembrie funcţionarii din administraţiile financiare spunând că sunt de la o firmă şi că doresc să afle ce contribuţii trebuie să reţină şi unde să le achite pentru drepturile de autor plătite unei persoane fizice rezidente în Germania.
Din cele 47 de administraţii contactate telefonic (câte una din fiecare judeţ, 5 sectoare din Bucureşti şi centrul de asistenţă a contribuabililor), 23 nu au oferit niciun răspuns, 8 au răspuns "Citiţi legea", 5 au dat răspunsuri greşite şi doar 11 au răspuns corect, potrivit datelor prezentate, miercuri, de Asociaţia pentru reformarea sistemului de impozite şi taxe (ARSIT).
Angajaţii agenţiilor din Piteşti, Slobozia, Alba-Iulia, Focşani şi Vaslui au fost cei mai amabili şi profesionişti în soluţionarea speţei.
Studiul relevă că atunci când răspund la telefon funcţionarii publici nu se prezintă cu numele lor şi al insituţiei pe care o reprezintă, iar unii dintre ei sunt retincenţi să acorde informaţii unui contribuabil din alt judeţ sau localitate.
"Cei mai mulţi funcţionari au fost amabili, deşi de multe ori nu au oferit niciun răspuns concret. Cu toate că o mare parte a funcţionarilor s-au străduit să ajute contribuabilul şi chiar să-i ofere răspunsul corect şi complet, funcţionarii care acordă asistenţă nu sunt specializaţi pe un anumit domeniu, ceea ce face destul de dificilă acordarea asistenței la un nivel superior", a afirmat directorul executiv al ARSIT, Delia Cataramă, specialist în fiscalitate.
Reprezentanţii asociaţiei recomandă ANAF să instruiască personalul pentru a acorda informații telefonice oricărei persoane şi să efectueze traininguri după apariţia de noutăţi legislative.
Totodată, ARSIT propune transformarea Centrului de asistență a contribuabililor din cadrul ANAF într-un call center unic la nivel național pentru acordarea de asistență telefonică, care să fie deservit de un număr mai mare de funcționari publici și să fie structurat pe tipuri de impozite.
La rândul său, Mihai Constantin, vicepreşedinte ANAF, a recunoscut că este necesară o pregătire profesională continuă a angajaţilor, cu atât mai mult cu cât modificările legislative sunt foarte dese, însă a explicat că Ministerul Finanţelor Publice nu are bani să angajeze profesori calificaţi şi să organizeze cursuri în cadrul Şcolii de Finanţe Publice şi Vamă.
Totodată, el a spus că ANAF ar putea beneficia de fonduri de la Banca Mondială în cadrul unui program de restructurare a administraţiei fiscale.
"Şcolii de Finanţe Publice şi Vamă îi lipsesc posibilităţile de a angaja profesori calificaţi şi de a organiza cursuri de calificare. (...) Sperăm ca prin proiectul cu Banca Mondială să facem o şcoală de finanţe adevărată, să putem găsi profesori şi să instruim oamenii şi să-i putem ţine după aceea în sistem", a afirmat Constantin.
ARSIT va continua să monitorizeze administraţiile fiscale din ţară, propunându-şi să efectueze studii trimestrial în rândul acestora.
"Vrem să creăm o competiţie pozitivă între agenţiile fiscale şi să ştie că cineva le monitorizează", a afirmat preşedintele asociaţiei, Octavian Radu.