Fostul ministru al Transporturilor Anca Boagiu a declarat, joi seara, la DIGI 24, că premierul Victor Ponta a spus o minciună sfruntată, întrucât "gaura" despre care a vorbit acesta şi pe care ar fi lăsat-o fostul Executiv este chiar cea dată de actualul Guvern prin sistarea lucrărilor şi plăţilor.
Bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a fost redus, în urma rectificării, cu 1,25 miliarde lei, la 13,42 miliarde lei, cea mai mare parte a banilor fiind tăiaţi de la cofinanţarea proiectelor cu fonduri externe nerambursabile postaderare, respectiv suma de 1,01 miliarde lei.
La şedinţa de Guvern din 5 septembrie, premierul a spus că Executivul nu a tăiat finanţările din domeniul transporturilor pentru "nicio investiţie bună". El a mai spus că membrii fostului Guvern "au lăsat o gaură de 1,3 miliarde de lei la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
"În semestrul I noi am alocat pentru lucrări, doar din fonduri nerambursabile, 1,1 miliarde RON. Ministerul a cheltuit 420 de milioane - o treime. Păi, dacă doar a cheltuit fară să facă şi cererile de rambursare, imaginaţi-vă că cele peste două miliarde de euro care trebuiau să fundamenteze bugetul pe anul asta nu vor veni", a arătat senatorul PDL Anca Boagiu.
Ea a arătat că "visul de a avea cei 434 de kilometri de autostradă contractaţi în 2010, începutul lui 2011, finalizaţi la anul în aprilie, nu se va îndeplini".
Victor Ponta a declarat ca au fost tăiate sumele pentru investiţii în cazul acelor "proiecte care prestau bani pentru partid", menţionând şi de investiţiile de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.
"Domnul Ponta spunea ca trebuie folosiţi banii de pe credite, finanţări nerambursabile. Taman de acolo a tăiat aproape 1,3 miliarde, dintre care 1,1 sunt banii - se vede clar din rectificarea bugetară - pentru programele cu finanţare externă", a declarat Anca Boagiu.
Ea a explicat ca mare parte a cheltuelilor din bugetul Ministerului Transporturilor sunt bani pe care ministerul şi statul român îi plătesc.
"La transporturi programele pe fonduri nerambursabile funcţionează diferit de celelalte. Adică, noi plătim din bugetul de stat după care rambursăm, transmitem cererea de rambursare la CE şi banii sunt returnaţi României. Ţinta pentru Ministerul Transporturilor asumată în bugetul de stat pe 2012 era de aproximativ două miliarde de euro. Atât trebuiau rambursaţi anul acesta, ceea ce înseamnă că aproape toate cele 300 de proiecte finanţate din conturi europene trebuia să continue, astfel încât banii să vină înapoi", a spus Boagiu.
Ea a mai arătat că pentru ultima lună "toate facturile care au fost transmise spre a fi plătite au fost returnate constructorilor". "Aici nu poate fi, după părerea mea, decât un interes financiar, aşteaptă să fie recompensaţi că se uita pe facturi ori le e frică pentru că şi-au dat seama că nu pricep nimic şi toate criticile aduse de CE li se sparg în cap", a adăugat Boagiu.
Fostul ministru al Transporturilor a mai declarat că prin tăierea bugetului la ministerul de resort se va înregistrat o încetinire a implementării fondurilor structurale. "E diferenţa pe care o vedem prin rectificare. De la 14,2 miliarde au scăzut 1,254 şi au ajuns la 12,9 miliarde. Deci sunt bani mai puţini pentru proiectele de investiţii şi cea mai mare parte sunt pe fondurile de externe nerambursabile, post aderare, unde avem suma de 1,1 mld de lei deja tăiaţi. Deci să nu plângă că nu a avut bani în buget. Să nu plângă din momentul în care din 1,104 miliarde cheltuieşti doar 420. I-a avut în buget. Orice ministru responsabil şi orice premier care vrea sa folosească bani europeni urmăreşte săptămânal ce se întâmplă cu alocările, cu rambursările, cu plăţile". a spus fostul ministru al Transporturilor.