Preşedintele Băsescu a declarat că diplomaţia română trebuie să deschidă subiectul unificării de către Comisia Dunării şi Comisia similară a Rinului a regulamentelor de navigaţie tehnică şi operare pe cele două fluvii pentru ca magistrala de la Marea Neagră la Marea Nordului să fie realizată practic
"Pentru că în 1992 s-a deschis canalul Rin-Main-Dunăre - chiar am participat la acea festivitate şi am trecut de pe Dunăre pe Rin şi invers - trebuie să depăşim obstacolele politice şi acum, când ne pregătim să implementăm Strategia Dunării ca strategie de dezvoltare a sistemului de transport şi de dezvoltare economică, trebuie să trecem şi la negocierea unificării regulilor Rinului cu regulile Dunării. Cele două Comisii, Comisia Rinului şi Comisia Dunării, au şi reguli de navigaţie şi reguli tehnice pentru nave total diferite, adaptate nevoilor fiecăruia. Dacă vom mai întârzia mult cu începerea negocierilor de unificare a regulilor Dunării cu regulile Rinului sau a regulilor Rinului cu regulile Dunării, vom constata că am făcut o dezvoltare legată de Dunăre care nu poate fi complementară sau nu poate fi cuplată cu realităţile condiţiilor regulamentelor tehnice şi a regulamentelor de securitate pe Rin. De aceea cred că diplomaţia românească trebuie să deschidă acest subiect şi, în cursul anului 2013, să începem să vedem această coloană vertebrală de transport, dar şi de dezvoltare economică, coloană vertebrală care începe la Marea Nordului şi se termină la Marea Neagră, ca pe un tot, şi nu ca pe două bucăţi separate", a declarat Băsescu, marţi, la întâlnirea cu ambasadorii români.
El a subliniat că este nevoie de voinţă politică la nivelul ţărilor europene pentru a realiza acest deziderat.
"Avem cuplarea celor două mari fluvii făcută, totul este să declanşăm voinţa politică, pe care să o pună în valoare şi să ne facă să vedem cum se va circula de la Constanţa la Rotterdam sau de la Constanţa la Anvers peste 20 de ani. Dacă nu începem să lucrăm acum şi să generăm regulamente de trafic, regulamente tehnice, condiţii tehnice pentru nave, condiţii de asigurări pentru nave, condiţii de operare a navelor de-a lungul acestei magistrale de la Marea Nordului până la Marea Neagră, riscăm să avem surprinza unei dezvoltări incompatibile pe Dunăre, faţă de ce este pe Rin. Şi atunci cred că este un obiectiv al diplomaţiei româneşti să începem să vorbim despre necesitatea ca cele două comisii, Comisia Dunării şi Comisia Rinului, să se aşeze la masă şi, sprijiniţi de experţi, să avem un proiect al întregului sistem, de la Marea Nordului la Marea Neagră, şi nu un proiect limitat, de la Regensburg până la Constanţa sau până la Sulina", a mai afirmat preşedintele Băsescu.