Reducerea TVA la alimente va servi în mod direct interesele consumatorilor din România prin scăderea preţurilor la raft cu acelaşi procent cu care se va micşora taxa, susţine Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).
"Consumatorii din România au nevoie de reducerea TVA la alimente de la 24% la 9%. O astfel de măsură va contribui, în opinia noastră, la reducerea evaziunii fiscale, la încurajarea producătorilor locali şi va stimula cu siguranţă şi consumul. În consecinţă, salutăm şi susţinem intenţia guvernului de a reduce TVA la alimente şi sperăm că se va concretiza cât mai curând", a declarat într-un comunicat Delia Nica, vicepreşedintele AMRCR.
Ea a spus că majoritatea statelor europene aplică niveluri reduse de TVA pentru alimentele de bază, acestea situându-se între 0% în Marea Britanie şi 14% în Cehia.
Potrivit AMRCR, toate ţările din Europa Centrală şi de Est aplică niveluri reduse de TVA. Astfel, în Polonia cota de TVA pentru produsele alimentare este de 5%, în Bulgaria de 9%, iar în Slovenia de 8,5%.
"În acest context, consumatorii din România, unde continuă să se practice un nivel ridicat al TVA la alimente, sunt direct afectaţi, mai ales în condiţiile unei conjuncturi economice nefavorabile determinată de deprecierea leului, inflaţie şi creşteri salariale sub nivelul inflaţiei. AMRCR nu împărtăşeşte părerile şi comentariile care exprimă scepticism sau chiar îngrijorare în legătură cu efectele pe care reducerea TVA la alimente le-ar putea produce. Marii retaileri îşi propun să întreprindă toate demersurile care le stau la îndemână pentru ca preţurile de la raft să scadă în mod efectiv cu acelaşi procent cu care va scădea cota taxei", a mai spus delia Nica.
În privinţa măsurilor deja anunţate ca intenţie privind reducerea TVA la produse agroalimentare şi o eventuală impozitare diferenţiată a veniturilor, în care cota maximă de impozitare să nu depăşească 16%, premierul Victor Ponta a declarat miercuri că aceste teme vor fi discutate în toamnă cu instituţiile financiare internaţionale, la momentul elaborării proiectului de buget pentru anul viitor.
Ponta a anunţase în iulie că în proiectul de buget pentru anul viitor va fi inclusă o taxă pe valoarea adăugată de 9% pentru produsele agroalimentare de bază.
Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România este o asociaţie profesională din care fac parte cei mai mari jucători care operează pe piaţa de retail din România. Aceasta a fost fondată în anul 2003 şi are ca membri Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, real, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, Mega Image, Penny Market, Praktiker , Bricostore, Baumax, Dedeman, Hornbach, OBI şi Mobexpert.