Preşedintele Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea, şi preşedintele interimar al Senatului, Petru Filip, au sesizat Curtea Constituţională, susţinând că baza legală în care a fost convocat referendumul din 29 iulie a fost OUG 41, care elimina cvorumul.
În sesizarea transmisă CC, Zgonea şi Filip susţin că la nivelul Curţii ar trebui să se ia în considerare faptul că forma legii referendumului în baza căreia a fost convocat scrutinul nu prevedea un cvorum de prezenţă la urne.
"Legea aplicabilă procedurii de desfăşurare a referendumului este, în opinia noastră, cea de la data declanşării procedurii. Aplicarea unor prevederi legale intrate în vigoare ulterior declanşării procedurii referendumului este contrară dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constituţia României privind neretroactivitatea legii", se arată în documentul obţinut de MEDIAFAX.
Astfel, ei precizează că trebuie avută în vedere derogarea de la art. 5, alin. (2), care condiţionează valabilitatea referendumului de participarea a cel puţin jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale, iar demiterea preşedintelui să se realizeze dacă este aprobată de majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetăţenilor care au participat la referendum.
"Acest punct de vedere este conform cu spiritul Deciziei nr. 420/2007 a Curţii Constituţionale, din care rezultă că dispoziţiile aplicabile procedurii referendumului pentru demiterea Preşedintelui sunt cele în vigoare la data suspendării sale din funcţie de către Parlament", susţin Zgonea şi Filip.
De asemenea, preşedinţii celor două Camere trec în revistă succesiunea în care au fost adoptat actele normative care au privit referendumul de demitere a preşedintelui Traian Băsescu.
"La data declanşării procedurii referendumului pentru demiterea Preşedintelui României erau în vigoare dispoziţiile Legii nr. 3/2000, aşa cum au fost modificate prin OUG nr. 41/2012 şi validarea rezultatelor referendumului trebuie să fie făcută conform acestui act normativ, în caz contrar fiind încălcate dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie", susţin Zgonea şi Filip.
"Din punctul nostru de vedere, respectarea statului de drept şi a Codului de bune practici în materie de referendum elaborat de Comisia de la Veneţia nu poate fi făcută decât aplicând procedurii referendumului normele în vigoare la data declanşării procedurii referendumului, adică OUG nr. 41/2012", mai arată preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului.