Autorităţile vor intensifica acţiunile de control prin filtre rutiere şi feroviare, în ziua referendumului şi înaintea acesteia, cu scopul de a preveni şi descuraja turismul electoral, a anunţat, marţi, Ioan Căbulea, secretar de stat în MAI şi şef al Departamentului Ordine şi Siguranţă Publică.
"Având în vedere că la acest referendum (referitor la demiterea preşedintelui - n.r.) se poate vota şi pe liste suplimentare, (...) atât în ziua referendumului cât şi premergător acestei zile vom intensifica activităţile de control trafic rutier, bineînţeles, şi pe căile feroviare. Vom organiza controale gen filtru, pentru a descuraja turismul electoral", a spus Căbulea, într-o conferinţă de presă având ca temă măsurile pentru organizarea referendumului.
Secretarul de stat a precizat, cu acelaşi prilej, că Autoritatea Electorală Permanentă este cea care va verifica listele suplimentare unde cetăţenii sunt trecuţi şi identificaţi cu cod numeric personal.
Totodată, Căbulea a amintit de pedeapsa privind votul multiplu. "După cum ştiţi, aceste liste suplimentare vor fi verificate, pentru confruntare, în primele 60 de zile de la terminarea alegerilor", a mai spus secretarul de stat, care a amintit că votul multiplu se pedepseşte cu închisoare.
Potrivit şefului Departamentului Ordine şi Siguranţă Publică din Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI), măsurile care vor fi luate la referendumul din 29 iulie nu diferă de cele luate la scrutinele precedente. Astfel, vor fi asigurate paza şi protecţia buletinelor de vot şi a secţiilor de votare în ziua referendumului. Buletinele de vot vor fi păzite şi după finalizarea procesului de votare.
Ministrul delegat pentru Administraţie, Victor Paul Dobre, a declarat că, până în acest moment, conform calendarului pentru organizarea referendumului, au fost aleşi membrii Biroului Electoral Central şi preşedintele acestuia. De asemenea, la nivelul judeţelor, au fost desemnaţi, prin tragere la sorţi, preşedinţii birourilor electorale de circumscripţie, iar în Bucureşti, cei ai oficiilor electorale de sector, fiind stabilite sediile acestora. Singura schimbare de sediu în Capitală este în sectorul 3, potrivit lui Dobre.
Numărul exact al alegătorilor la referendum va fi anunţat după definitivate listele electorale, datele fiind cele puse la dispoziţie de Direcţia Evidenţa Populaţiei, a mai spus ministrul delegat pentru Administraţie.
Tot Dobre, a precizat că referendumul va fi organizat în conformitate cu legislaţia în vigoare, precizând că aceasta este Legea 3/2000 corectată şi modificată prin OUG 41/2012.
"Vreau să fiu foarte clar şi precis: Ministerul Administraţiei şi Internelor, toate instituţiile implicate, Guvernul României nu pot organiza consultarea decât în conformitate cu legislaţia în vigoare, adică Legea 3/200 corectată şi modificată prin Ordonanţa 41/2012. Restul sunt comentarii", a spus Victor Paul Dobre.
În 26 iunie, Camera Deputaţilor a adoptat, în calitate de for decizional, proiectul care modifică Legea referendumului şi instituie demiterea preşedintelui, la referendum, prin votul majorităţii celor prezenţi la urne.
Curtea Constituţională a decis, marţi, că legea prin care s-au făcut modificări la articolul 10 din Legea referendumului este constituţională, în măsura în care asigură participarea la referendum a cel puţin jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente.
În 5 iulie, Guvernul a modificat prin ordonanţă de urgenţă Legea referendumului, stabilind că preşedintele poate fi demis cu majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul ţării, ale cetăţenilor participanţi.