Românii rămân precauţi în ceea ce priveşte consumul şi sunt dispuşi să reducă cheltuielile, mai ales cele pentru haine, electronice şi electrocasnice şi vacanţe, dar renunţă mai greu la alcool, ţigări, fructe şi legume, conform unui studiu 360insights.
"În ceea ce priveşte consumul, precauţia şi reducerile rămân prezente în viaţa românilor, însă se poate observa că faţă de 2010 nivelul acestor restricţii nu a crescut, românii părând a fi ajuns la un nivel optim al cheltuielilor, având în vedere că îşi permit să achiziţioneze categoriile de care au nevoie, încadrându-se în limitele de buget impuse. Hainele, încălţămintea, aparatura electronică şi electrocasnică, amenajările interioare dar şi vacanţele sunt în continuare pe lista cheltuielilor pe care românii vor să le reducă", se arată într-un studiu al companiei de cercetare 360insights, care a analizat percepţia românilor asupra crizei.
În ceea ce priveşte băuturile alcoolice şi ţigările, românii par mai puţin dispuşi, comparativ cu 2010, să scadă cheltuielile. Dacă în urmă cu doi ani aproximativ 4 din 10 români erau hotărâţi să îşi restrângă bugetul pentru ţigări şi băuturi alcoolice, în 2012 mai puţin de 3 din 10 au această intenţie, cei mai mulţi fiind decişi să îşi menţină consumul.
Îngrijirea sau întreţinerea copiilor, plata utilităţilor, cât şi cheltuielile cu fructe, legume, apă îmbuteliată sau produse lactate sunt categorii la care românii nu intenţionează să facă reduceri, ci mai degrabă vor încerca să le menţină. Un comportament similar se observă şi în cazul produselor farmaceutice.
Aşa cum era de aşteptat, persoanele din grupa de vârstă 55-64 ani, dar şi cei cu venituri reduse intenţionează semnificativ mai mult decât ceilalţi să scadă cheltuielile în 2012.
Studiul 360insights a mai arătat că, în general, ajustarea bugetelor alocate diverselor categorii de bunuri nu se face prin renunţarea definitivă la categorie, ci în principal prin reducerea cantităţii sau a frecvenţei de consum. Pentru anumite categorii o altă soluţie este ca preţul plătit să fie mai mic, prin urmărirea promoţiilor sau alegerea unor produse sau mărci mai ieftine decât cele cumpărate de obicei.
Categoriile pentru care românii sunt mai deschişi faţă de promoţii sau mărci mai ieftine sunt electronicele şi electrocasnicele, dar şi accesoriile vestimentare. Şi când vine vorba de vacanţe românii se îndreaptă către opţiuni mai accesibile decât cele alese în trecut.
Totuşi, atât pentru categoriile amintite anterior, cât şi pentru toate celelate investigate modul de economisire pentru care optează majoritatea este reducerea cantităţii sau a frecvenţei de cumpărare.
"În concluzie, după mai mult de trei ani de recesiune, criza financiară a devenit încetul cu încetul o constantă în viaţa românilor, afectând într-o măsură mai mică sau mai mare fiecare aspect al vieţii cotidiene. Ca şi măsuri, românii rămân atenţi la cheltuieli, bugetul lor fiind într-o stare de «îngheţ»", se spune în studiul 360insights.
Studiul a fost realizat de compania 360insights be baza datelor culese în luna martie prin intervievarea telefonică a 800 de persoane cu vârste între 16 şi 64 de ani.