Elevii de clasa a VIII-a care au susţinut, miercuri, proba scrisă de matematică din cadrul evaluării naţionale au putut obţine minimum nota 5 dacă rezolvau câteva exerciţii bazate pe calcule elementare şi dacă desenau corect o piramidă patrulateră regulată, potrivit baremului.
Proba a avut trei subiecte.
Primul dintre ele a inclus mai multe exerciţii extrem de simple, la care s-a verificat dacă elevii cunosc ordinea operaţiilor (12 + 12:4) şi formulele de calcul pentru media artimetică, perimetrul unui romb şi aria unui cub.
La subiectul al doilea, cele mai multe puncte au fost acordate pentru desenarea unei piramide patrulatere regulate. Elevii au mai trebuit, printre altele, să calculeze o medie geometrică şi să găsească soluţia unei probleme care se rezolvă cu ajutorul ecuaţiei de gradul I ("Într-o clasă sunt 26 de elevi. Dacă din clasă ar pleca două fete şi trei băieţi, atunci numărul fetelor ar fi egal cu dublul numărului băieţilor. Determinaţi numărul fetelor din clasă").
Subiectul al treilea a conţinut probleme de geometrie plană şi în spaţiu.
Pentru proba de miercuri a fost stablită, prin tragere la sorţi, varianta de subiecte cu numărul 2.
Prima probă a evaluării de anul acesta, cea la limba română, s-a desfăşurat luni şi a împărţit elevii şi părinţii în două tabere, pe fondul controverselor legate de una dintre cerinţele unui subiect.
Concret, elevilor li s-a cerut să spună felul propoziţiei subordonate din fraza "Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii", unii optând pentru răspunsul "subiectivă", iar alţii, pentru "predicativă".
Ministrul interimar al Educaţiei, Liviu Pop, a recunoscut, marţi, că subiectul a fost "ambiguu", însă, în ciuda acestui fapt, lucrările la proba de limba română din cadrul evaluării naţionale sunt corectate după baremul deja stabilit, potrivit căruia răspunsul corect este "propoziţie subiectivă".
Pop a mai spus, legat de subiectul respectiv, că Ministerul Educaţiei a cerut părerea mai multor specialişti, inclusiv de la Academia Română, iar "90 la sută" dintre aceştia s-ar fi pronunţat în favoarea rezolvării prevăzute în barem.
Afişarea primelor rezultate este programată vineri, 29 iunie (până la ora 14.00). În aceeaşi zi, în intervalul orar 14.00-18.00 pot fi depuse contestaţiile, care vor fi soluţionate în zilele de 30 iunie şi 1 iulie.
Rezultatele finale (după contestaţii) vor fi afişate la 2 iulie.
Admiterea în liceu se va desfăşura în două etape. La prima dintre acestea vor participa elevii care au dat evaluarea naţională şi care vor avea media de admitere calculată ca medie artimetică dintre media notelor de la evaluare şi media generală a anilor de gimnaziu.
În a doua etapă se vor înscrie, pe locurile rămase libere, elevii care nu au dat evaluarea, admiterea acestora urmând să se facă în ordinea descrescătoare a mediilor generale ale anilor de gimnaziu.