Orice formă de discriminare bazată pe criteriul de sex şi neasigurarea aceloraşi condiţii de încadrare în muncă şi de muncă, inclusiv condiţiile de concediere, constituie contravenţii care pot fi constatate de IM sau CNCD şi pot fi sancţionate cu amenzi de la 3.000 la 100.000 de lei.
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale (MMFPS) a pus, marţi, în dezbatere publică, un proiect pentru modificarea şi completarea Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi tratament între femei şi bărbaţi, care prevede că încălcarea prevederilor legale în domeniu poate fi sancţionată cu amendă contravenţională de până la 100.000 de lei.
Proiectul de lege prevede că măsurile pentru promovarea egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi şi pentru eliminarea tuturor formelor de discriminare bazate pe criteriul de sex se aplică în sectorul public şi privat, în domeniul muncii, educaţiei, sănătăţii, culturii şi informării, politicii, participării la decizie, furnizării şi accesului la bunuri şi servicii, precum şi în alte domenii reglementate prin legi speciale, de exemplu cu privire la constituirea, echiparea sau extinderea unei întreprinderi sau începerea sau extinderea oricărei alte forme de activitate independentă.
Potrivit proiectului, este interzisă orice formă de discriminare bazată pe criteriul de sex, precum şi interzicerea oricărui ordin, dispoziţie sau instigare de a discrimina o persoană pe criteriul de sex, iar respingerea unui comportament de hărţuire şi hărţuire sexuală de către o persoană sau supunerea unei persoane la un astfel de comportament nu poate fi folosită drept justificare pentru o decizie care să afecteze acea persoană.
În plus, maternitatea nu poate constitui un motiv de discriminare, iar orice tratament mai puţin favorabil aplicat unei femei legat de sarcină sau de concediul de maternitate constituie discriminare. De asemenea, este interzis să i se solicite unei candidate, în vederea angajării, să prezinte un test de graviditate şi/sau să semneze un angajament că nu va rămâne însărcinată sau că nu va naşte pe durata de valabilitate a contractului individual de muncă, conform aceluiaşi proiect.
Legea obligă, pentru prevenirea acţiunilor de discriminare bazate pe criteriul de sex în domeniul muncii, ca la negocierea contractului colectiv de muncă la nivel de sector de activitate, grup de unităţi şi unităţi, părţile contractante să stabilească introducerea de clauze de interzicere a faptelor de discriminare şi, respectiv, clauze privind modul de soluţionare a sesizărilor/reclamaţiilor formulate de persoanele prejudiciate prin asemenea fapte.
Modificările vizează şi integrarea modificărilor legislative intervenite în urma desfiinţării Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între femei şi bărbaţi (ANES) şi înfiinţării în structura organizatorică a Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, ca direcţie de specialitate, a Direcţiei Egalitate de Şanse între femei şi bărbaţi.
Practic, direcţia înfiinţată în urma desfiinţării ANES are ca atribuţii: coordonarea elaborării şi aplicării politicilor publice în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi şi asigurarea integrării perspectivei de gen în toate politicile şi programele naţionale; primirea reclamaţiilor/plângerilor privind încălcarea dispoziţiilor normative referitoare la principiul egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi şi al nediscriminării după criteriul de sex, de la persoane fizice, persoane juridice, instituţii publice şi private, urmând să le transmită instituţiilor competente în vederea soluţionării şi aplicării sancţiunii; avizarea proiectelor de acte normative, iniţiate de celelalte ministere şi de alte organe de specialitate al administraţiei publice centrale, în vederea integrării şi respectării principiului egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi.
De asemenea, direcţia de specialitate din cadrul MMFPS trebuie să elaboreze rapoarte, studii, analize şi prognoze privind aplicarea principiului egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în toate domeniile de activitate şi să asigure schimbul de informaţii, cu organismele europene din domeniul egalităţii de şanse între bărbaţi şi femei.
Proiectul de act normativ mai prevede că Inspecţia Muncii (IM) şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) sunt instituţiile care pot constata şi sancţiona eventualele nerespectări ale prevederilor legale.
Proiectul de lege este în dezbatere publică până în 5 iulie.